Tuesday, February 9, 2010

CERPEN- MERISIK KHABAR DIRIMU SUHAIDA

Malam kian larut melabuhkan tirainya. Titisan embun jantan kian galak menitis dan membasahi dedaun yang merimbun di sudut halaman. Dedaun rambutan gading yang kekuningan berdesiran gugur menyembah ke bumi. Dentingan jam antik di dinding rumah itu kedengaran menandakan pukul 3 pagi. Namun mata Suhairi masih belum juga mahu lena. Walaupun puas mencuba untuk melelapkan matanya namun bayangan wajah seseorang kian meruntun rindunya yang masih membara. Suhairi bangun dan berteleku seketika di birai katil. Matanya memandang ke sisi mencari seseorang namun semuanya kosong seperti jiwanya yang ketandusan di persada cinta.
”Cinta? Ahh! Apalah ertinya cintaku ini? Bukankah dia sudah meninggalkan aku untuk bersama kekasih barunya? Walaupun berat hatiku untuk melepaskannya namun aku tidak terdaya mempertahankan ikatan pernikahan yang dibina atas dasar cinta. Ahh! Biarkanlah! Biarkanlah dia terus memburu bayangan rindu. Walaupun dia sudah tidak setia pada ungkapan cinta namun aku tetap setia padanya hingga ke akhir hayat” suara Suhairi kedengaran bergema. Di luar kedengaran angin malam kian menderu. Titis-titis kasar air hujan menimpa bumbung rumah satu persatu. Suhairi mengatur langkah ke arah jendela. Daun jendela itu dikuaknya perlahan. Angin malam yang membawa titis-titis air hujan menerobos masuk ke dalam bilik dan menampar keras wajahnya yang tidak terurus itu. Jambang dan kumisnya tidak lagi dicukur rapi seperti dahulu. Malah, makan minumnya tidak lagi menentu. Wajahnya kian cengkung dan badannya kian kurus merangka. Matanya memerhati ke luar jendela yang hitam pekat dan langit tidak berbintang. Kegelapan malam itu samalah seperti gelapnya harapan untuk melihat Suhaida, bekas isterinya itu sudi merujuk semula kepadanya.
”Ahh!...tergamak kau meninggalkan diriku? Bukankah aku selalu memuja dirimu? Bukankah cintaku begitu mulus terhadap mu?” soal Suhairi seolah-olah bekas isterinya itu berada di hadapannya. Namun Suhairi tersedar kembali, dia hanya bercakap seorang diri. Di luar, bunyi sang kodok kian bersahutan. Hujan kian menderu. Suhairi menutup kembali daun jendela. Dia meraup rambutnya yang berserabai. Dengan longlai dia melangkah semula ke arah katilnya yang terletak di penjuru bilik. Hujan kian menderu dan sesekali cahaya kilat menerangi angkasa dan diikuti dentuman guruh membelah angkasa. Mata kuyu Suhairi tidak lepas memandang gambar persandingannya yang terpamer di atas meja berhampiran katil. Alangkah bahagianya dia pada saat itu. Suhaida begitu manja padanya. Tutur katanya begitu manis umpama madu. Malah ada di kalangan kawan-kawan sering memuji, kononnya merekalah umpama sepasang merpati sejoli yang terbang bersama dan hinggap di dahan meranti. Tiap detik yang berlalu bagaikan tidak pernah terasa jemu. Sinar kebahagiaan rumah tangga yang baru dibina atas dasar cinta benar cinta kian melimpahi diri. Tutur kata dan gurau senda pasangan yang baru melayari bahtera rumah tangga terasa lembut menyelinap ke dalam kalbu. Ahh! ”Alangkah bahagianya pada saat itu” bisik Suhairi dan tersenyum. Wajahnya yang ceria itu bertukar menjadi mendung kelabu. Kemesraan suami isteri itu tidak lama. Suhaida sudah mula berubah hati. Suhaida kini bukan Suhaida yang manja seperti dahulu lagi. Suhaida kini sudah mulai membenci Suhairi. Biarpun pelbagai usaha dan perbincangan keluarga kedua belah pihak pernah diusahakan Suhairi namun Suhaida tetap membenci Suhairi . Malah, Suhaida telah nekad lari dari rumah. Mulai detik itu tinggallah Suhairi sendirian di rumah itu yang ibarat syurga suatu masa dahulu. Hidupnya kini tidak lagi menentu. Dia termenung berpanjangan kerana kehilangan tempat bermanja. Biarpun puas dipujuk rayu namun Suhaida tetap enggan kembali ke sisinya. Suhairi menjerit memanggil nama Suhaida berkali-kali. Namun Suhaida masih tiada di sisi. Suhairi menghempaskan diri ke atas katil. Dia terkapar-kapar dalam kelemasan umpama di lambung ombak kerinduan terhadap Suhaida, bekas isterinya yang paling dicintainya itu. Namun dia tidak terdaya menghalang perpisahan yang dipinta. Perpisahan itu menjadikan dirinya kian tidak menentu. Dia sering diburu mimpi sedih di dalam tidur dan juga di dalam jaga. Prestasi kerjanya sebagai pegawai pemasaran juga kian merosot. Banyak projek terlepas kepada syarikat lain. Laporan pemasaran gagal disiapkannya. Oleh itu tidak hairanlah mengapa Suhairi sering ditegur oleh ketua pegawai eksekutifnya dalam menyuarat pengurusan syarikat.
”Encik Suhairi ada di mana? Laporan pemasaran sudah siap ke? Datuk hendak jumpa Encik Suhairi sekarang juga!” bergema suara Tengku Safinaz, Pembantu Khas kepada Datuk Helmi, Pengarah Urusan Gumpong Holding Sdn Bhd.
”Katakan pada Datuk, saya kurang sihat. Saya ambil emergency leave hari ini” suara Suhairi kedengaran bergetar di hujung telefon bimbit. Suhairi terus mematikan telefon bimbitnya. Wajah Datuk Helmi yang perus itu menjelma di ruang matanya menyebabkan jantungnya berdegup kencang. Suhairi bagaikan ingin lari jauh dari situ namun rindunya pada Suhaida menghalang niatnya itu. Rindunya pada Suhaida terasa kian mencengkam jiwanya yang bercelaru.
”Rindu Sue pada abang umpama sekawan lebah yang hinggap di dahan meranti” lembut suara Suhaida pada pendengaran Suhairi. Suhairi melirik ke wajah isterinya yang ayu itu.
”Benarkah begitu Sue?” soal Suhairi dengan suara bergetar.
”Sue rela menghambakan diri ini hanya untuk abang tersayang. Sue benar-benar rindukan abang” terngiang-ngiang suara Suhaida di cuping telinga Suhairi pada suatu malam yang sunyi. Suhairi terasa bagaikan berenang di lautan madu. Setiap tutur kata Suhaida itu umpama ombak bermadu dan alangkah manisnya terasa tutur kata isterinya itu yang lembut menyelinap ke dalam kalbu.
”Tidaklah lebah itu akan terbang mencari dahan yang lebih rendang?” soal Suhairi sambil melirik ke dalam bola mata isterinya mencari segugus jawapan.
”Abang! Lebah ini lebah yang setia. Sekali lebah itu hinggap dia akan terus di situ untuk selamanya”
”Benarkah begitu?”
”Abang! Bukankah Sue sudah cakapkan berkali-kali. Cinta Sue hanya untuk abang seorang. Bukankah Sue ini isteri abang? Mengapa pula Sue harus meninggalkan abang? Bukankah rumah tangga ini kita bina atas dasar cinta di langit ke tujuh? Apa abang masih meragui kesetiaan Sue selama ini?” soal Suhaida dalam nada manja. Suhairi terasa dia tenggelam lagi ke dasar lautan madu. Kata-kata Suhaida yang lembut itu bagaikan suatu hamparan samudera yang membiru. Debur ombaknya menghempas lembut di pantai cintanya saban waktu. Namun itu hanyalah nostalgia indah yang tidak mungkin akan berulang lagi. Suhaida kini bukan Suhaida yang dahulu lagi. Suhaida yang dirinduinya tiada lagi di sisi. Suhairi mengeluh dan meraup rambutnya yang tidak terurus itu. Dia mengatur langkah menyusuri siar kaki di tepi tasek Proton yang permai itu hanya untuk mencari kedamaian di hati. Di tengah tasek kelihatan airnya berombak kecil ditiup sang bayu. Keadaan itu samalah seperti jiwanya yang bergelora semenjak berlakunya perpisahan dengan bekas isterinya itu. Perpisahan itu menjadikan keadaan Suhairi menjadi tidak menentu dalam menempuhi jalan hidupnya yang kian berliku.
”Lupakan apa yang berlaku. Tidak guna awak kesalkan lagi. Perpisahan sudahpun berlaku” nasihat Zuraini Haji Wanda, teman rapat Suhairi pada suatu petang di bawah wakaf di tepi tasek Proton yang permai. Zuraini sering menemani Suhairi ketika lelaki ini memerlukan seorang teman untuk berkongsi masalah yang mencengkam diri. Perkenalan mereka sudah terjalin agak lama malah Zuraini juga sering mendengar masalah Suhaida yang juga sahabatnya. Suhaida pernah menceritakan kepadanya yang dia pernah terlanjur bersama kekasihnya itu. Sebab itulah dia meminta agar dirinya dilepaskan dari ikatan pernikahan beberapa bulan yang lalu. Puas sudah Zuraini menasihati Suhaida agar bertaubat dan mempertahankan rumah tangganya namun Suhaida masih berkeras mahu juga berpisah dengan suaminya.
”Apa Sue tidak pernah bertanyakan tentang diriku? Tiadakah salam tiadakah pesan? Tahukah dia sehingga kini aku masih lagi merindui dirinya?” soal Suhairi dengan suara tersekat di kerongkong. Wajah Zuraini yang iras pelakon Rita Rudaini itu dipandangnya mencari jawapan. Namun Zuraini hanya menjungkitkan bahunya. Suhairi mengeluh dan menggelengkan kepalanya. Di siar kaki kelihatan beberapa orang siswi Universiti Pendidikan Sultan Idris sedang berjoging dan ada yang berbual-bual di bawah wakaf di tepi tasek yang indah pemandangannya. Di ufuk barat mentari bersaga mulai bersembunyi di sebalik awan kelabu yang berarak ke arah kemuncak banjaran Titiwangsa yang membiru.
”Aku masih mencintai Suhaida sepenuh hatiku. Wajahnya tetap bermain di ruang mataku ini setiap waktu” bergetar suara Suhairi ketika melafaskan kata-kata itu. Zuraini menggelengkan kepalanya. Dia tahu Suhairi menyesal kerana melepaskan talak terhadap Suhaida. Namun sebagai lelaki tentu Suhairi merasa dayus jika tidak melepaskan isterinya yang sudah terlanjur dan bersungguh-sungguh benar meminta agar dirinya dilepaskan untuk hidup di samping kekasih barunya. Kisah keretakan rumah tangga sahabatnya itu bermula apabila Suhaida berkenalan dan jatuh cinta pada seorang lelaki yang dikenalinya melalui internet. Walaupun pada peringkat awal perkenalan, Suhaida menganggap lelaki itu sebagai kenalan biasa namun hari demi hari perhubungan mereka bertukar menjadi sepasang kekasih yang tidak dapat dipisahkan lagi. Sering juga lelaki itu datang ke tempat kerja Suhaida di Bill Properties Sdn Bhd. Ada kalanya lelaki itu menjemput Suhaida keluar makan tengahari bersama. Tidak sekadar itu, banyak pemberian yang mahal dihadiahkan kepada Suhaida, kononnya sebagai tanda ingatan atas dasar persahabatan. Akhirnya persahabatan Suhaida bersama lelaki itu telah bertukar menjadi sepasang kekasih. Kisah percintaan ini sampai juga pada pengetahuan Suhairi dan sudahpun menasihati isterinya agar memutuskan perhubungan sulit tersebut namun isterinya itu masih berkeras ingin meneruskan perhubungan dengan lelaki itu.
”Abang tidak boleh mengongkong Sue begini! Abang tidak boleh menyekat kebebasan Sue hendak berkawan dengan siapa. Kerja Sue memerlukan Sue melayan setiap pelanggan syarikat. Adakalanya Sue perlu keluar makan dengan pelanggan demi untuk kejayaan syarikat. Sue buat semua ini untuk kerjaya Sue! Kalau nak harapkan Abang Hmm...entahlah!” sinis nada suara Suhaida. Tiada lagi kelembutan dalam nada percakannya.
”Apa wang yang abang bagi selama ini tidak cukup, Sue?” soal Suhairi dengan suara bergetar.
”Berapalah sangat yang abang bagi? Nak beli lipstik pun tak cukup!” sinis ungkapan isterinya dengan congah.
”Sue cakap saja berapa yang Sue perlukan. Abang janji abang boleh beri. Tolonglah jangan rapat sangat dengan pemuda itu. Abang sayang pada Sue” Suhairi seakan merayu simpati. Wajah isterinya yang kemerahan menahan emosi itu dipandangnya.
”Abang jangan memfitnah Sue ya! Suka hati Sue lah nak berkawan dengan siapa! Abang jangan mengongkong kebebasan sue pula! Bosanlah kalau begini!” nyaring suara Suhaida dan kedengaran bergema dalam bilik tidur utama. Dia mencapai kunci kereta dan menderumkan keretanya dari rumah itu. Sejak kejadian itu Suhaida tidak lagi kembali ke rumah. Puas juga Suhairi menghubungi Suhaida melalui tetefon bimbit namun gagal. Suhairi mencari di merata tempat namun tidak bertemu. Malah, Zuraini, teman sepejabat isterinya menyatakan Suhaida sudah tidak lagi masuk bertugas lebih seminggu. Suhairi menjadi buntu!
Akhirnya Suhairi menerima sms daripada Suhaida. Suhaida meminta agar dia dilepaskan dari ikatan pernikahan. Suhairi pada mulanya tidak mahu memenuhi permintaan isterinya namun tewas juga apabila didesak berkali-kali.
”Cubalah awak lupakan Sue. Tiada gunanya awak mencintai dirinya lagi. Bukankah dia sudah awak ceraikan? Biarkan dia mabuk berkasih dengan kekasih barunya dari Kelantan” balas Zuraini setelah agak lama Suhairi membisu. Suhairi menoleh memandang wajah Zuraini dengan pandangan mata yang berkaca-kaca.
”Aku tidak terdaya untuk melupakan Sue. Biarpun terjadi perpisahan antara aku dengan dia namun bayangan wajahnya masih menjelma di ruangan mataku tiap waktu” balas Suhairi sambil mengesat air matanya yang tertumpah. Hati Zuraini tersentuh melihat lelaki kacak itu mengalirkan air mata yang membasahi pipinya yang kian cengkung itu. Zuraini faham jiwa Suhairi benar-benar tersiksa kerana terpaksa berpisah dengan Suhaida, isterinya yang paling dicintainya itu.
”Setiap malam aku sukar melelapkan mata. Setiap detik aku berada dalam kegelisahan yang berpanjangan. Aku bagaikan tercari-cari di mana bayangan wajah Sue...Aku benar-benar gelisah! Aku bagaikan tercari-cari ke mana hilangnya harga diri ini kerana masih mencintai dan mengharapkan Sue kembali semula ke sisiku ini. Aku sedar Sue sudahpun melupakan diriku ini. Sue sudah mungkir janji akan setia pada ku hingga ke hujung nyawa” serak suara Suhairi meluahkan isi hati yang terbuku selama ini. Zuraini terdiam. Wajah lelaki yang iras wajah penyanyi terkenal Faizal Tahir dipandangnya secara menyeluruh. Terdetik juga rasa simpati pada duda muda yang juga teman rapatnya sekian lama. Malah dialah yang menjadi pengapit ketika Suhaida yang berasal dari Johor Bahru itu berkahwin dengan Suhairi beberapa tahun yang lalu. Walaupun dia pernah menaruh hati terhadap Suhairi namun dia mengalah bila mengetahui Suhairi telah memilih Suhaida sebagai pasangan hidupnya.
”Bagaimana keadaan Sue sekarang? Dia sihat?” soal Suhairi yang menyentuh tangan Zuraini yang ketika itu sedang mengelamun jauh. Zuraini terperanjat bila Suhairi menyentuh tangannya.
”Err...Apa yang awak tanya tadi?” soal Zuraini kembali. Degup jantungnya bertambah kencang bila tangannya disentuhi lelaki yang pernah dicintai. Bola mata Suhairi dipandangnya dan pandangan mereka bertaut seketika. Suhairi tersenyum memandang wajah Zuraini yang ayu dalam rembang petang.
”Awak mengelamun ke? Aku tanya tadi bagaimana keadaan Sue? Dia sihat ke?” soal Suhairi dengan nada perlahan. Entah mengapa bayangan wajah Suhaida, bekas isterinya yang mirip wajah pelakon terkenal Fasha Sandha berada di mana-mana. Dia akui cintanya terhadap Suhaida terlalu mendalam umpama dalamnya lautan samudera yang terhampar membiru.
”Merisik khabar Sue rupanya! Sue sihat dan dia ceria. Khabarnya dia sibuk buat persiapan untuk pernikahan dengan kekasihnya itu. Mungkin awak juga akan dijemputnya nanti.
“Apa? Jadi juga mereka kahwin? Awak cakap biar betul Zu!” suara Suhairi tersekat-sekat dan bergetar.
“Betul! Sue akan kahwin tak lama lagi. Walau apapun tabahkan hati awak dalam menempuh dugaan ini. Semua yang berlaku adalah ketentuan Allah” ujar Zuraini dengan nada perlahan. Suhairi memandang ke dalam bola mata Zuraini. Ada api cinta yang masih menyala di dalamnya. Suhairi tahu Zuraini ada menaruh hati kepadanya. Namun bagi Suhairi, api cinta untuk perempuan lain tidak mungkin akan menyala lagi dalam dirinya. Dia hanya mencintai Suhaida untuk selamanya. Itulah ketetapan hatinya yang tidak boleh dirungkaikan lagi. Entah mengapa hatinya yang gundah menjadi ceria semula bila mendengar khabar tentang Suhaida. Bagi Suhairi, Suhaida adalah penawar rindunya biarpun hatinya masih luka dan berdarah.
“Zu!...Terima kasih kerana awak sudi menjadi pendengar setia masalah yang aku hadapi ini. Aku jadi tidak menentu kerana Suhaida! Malamku suram, kasihku gelap, aku kegelisahan mencari-cari ke mana perginya harga diri ini! Aku tewas juga dalam mempertahankan mahligai cinta yang dibina di langit ke tujuh” terucap juga kalimat itu dari bibirnya. Zuraini sebak mendengar kata-kata Suhairi. Jika boleh ingin dia membaluti luka di hati Suhairi yang masih berdarah. Zuraini tunduk mengesat air matanya yang mulai tertumpah. Matanya kelihatan merah dan berkaca-kaca.
“Zu!..Hanya melalui awaklah aku dapat merisik khabar tentang Suhaida, insan yang paling aku cintai...Terus terang aku katakan aku hampiri diri Suhaida setiap hari bersama luka di hati” balas Suhairi dengan suara bergetar. Dia kemudiannya bangun dari bawah wakaf di tepi tasek Proton dan melangkah ke arah siar kaki. Zuraini juga bangun dan mengikutinya dari belakang. Suhairi menghadapkan wajahnya ke arah puncak banjaran Titiwangsa yang nampak berbalam pada cuaca petang yang kian suram.

No comments:

Post a Comment