Sunday, May 9, 2010

CERPEN-MAHLIGAI MU DARI AIRMATA KU

Hairy memandang ke luar jendela. Di dada langit kelihatan awan mendung memenuhi ruang angkasa. Seperti hari semalam, awan mendung yang berarak di dada langit menjanjikan hujan lebat yang menyirami bandaraya Kuala Lumpur. Hairy sedar dalam musim hujan sebegini akan menambahkan lagi sesaknya jalanraya dengan kenderaan berjujut menuju ke arah pusat bandar. Kesesakkan sebegini adalah lumrah bagi penghuni kotaraya yang acapkali terperangkap dengan trafic jam berjam lamanya. Hairy yang masih duduk di kerusi empuk Penolong Pengarah kelihatan bangun dan berjalan ke luar bilik buat seketika. Dia menoleh sebentar ke arah ruang pejabat yang sudah kosong. Mungkin ramai kakitangannya sudah pulang dan ada yang bersesak-sesak menaiki komuter di stesyen komuter yang tidak jauh dari Menara TM. Hairy berjalan semula menuju ke arah meja dan melabuhkan punggungnya di atas kerusi. Fail-fail yang belum disemak kelihatan tersusun di sudut kiri mejanya. Hairy meletakkan tapak tangannya di belakang kepala buat seketika. Dia memusingkan kerusinya ke belakang. Dari cermin pejabatnya dia memandang ke luar pejabat. Di luar hujan mencurah lebat membasahi bandaraya Kuala Lumpur, bumi bertuah.
”Bertuah? Memang Kuala Lumpur bandaraya bertuah namun tidak bagi diriku” desis hati Hairy. Jauh di sudut hatinya terasa luka lama kian berdarah kembali. Berita dari seorang sahabat yang diterimanya petang tadi mengguris luka di hatinya.
”Atikah akan melangsungkan perkahwinan dua hari lagi” terngiang-ngiang suara Burhan, sahabatnya melalui telefon.
”Jadi juga Atikah berkahwin?. Sampai hati dia...”
”Bersabarlah, mungkin awak akan mendapat pengganti yang lebih baik dari Atikah” suara Burhan seakan memujuk.
”Tidak mungkin ada insan lain yang dapat menggantikan Atikah. Walaupun dia melukakan hatiku namun aku tetap sayang padanya” bergetar suara Hairy. Setitis air matanya kelihatan jatuh di pipi.
”Maaf Encik Hairy. Encik Ahmad Zainal minta Encik Hairy buat pembetulan semula dalam laporan ini. Jika sudah sempurna minta serah kembali. Encik Ahmad Zainal akan menyerahkan laporan ini kepada Dato’ CEO esok pagi” lembut suara Zunita, Pembantu Khas kepada En Ahmad Zainal Timbalan Pengarah Gumpong Properties Sdn Bhd. Hairy mengesat matanya yang kelihatan berkaca-kaca dengan kertas tisu. Hairy cuma mengangguk tanda faham apa yang dicakapkan pembantu khas Timbalan Pengarah. Zunita yang masih bujang dan berseluar ketat melangkah keluar dari bilik tersebut. Aroma minyak wangi yang dipakai Zunita lembut menyentuh deria hidung Hairy. Namun keharuman aroma minyak wangi tersebut seakan tidak memberi kesan pada naluri Hairy. Fikirannya masih terbayang wajah Atikah bekas kekasihnya yang akan melalui gerbang perkahwinan tidak lama lagi.
”Ati...Izinkan diriku meluahkan rasa. Hati Hairy benar-benar terguris kerana Ati telah memilih lelaki lain sebagai kekasih setelah lama kita bercinta” bisik Hairy perlahan. Terasa seakan Atikah berada di hadapannya ketika itu. Seakan ternampak Atikah yang berwajah ayu itu bangun dan berjalan menuju ke tebing sungai Bill yang mengalir jernih. Bunga-bunga yang mekar berkembang di pesisir tebing sungai yang mengalir itu memekarkan perasaan cintanya pada gadis itu yang disemai sekian lama.
”Hairy, maafkan Ati kerana perpisahan ini. Anggaplah jodoh kita ditakdirkan tiada. Ati doakan agar Hairy dapat mencari pengganti yang lebih cantik dari Ati...” lembut suara Atikah menikam gegendang telinga pemuda itu.
”Ati..Lupakah janji Ati selama ini? Bukankah kita umpama sepasang unggas yang terbang bersama di tengah sawah padi yang terhampar menghijau?” soal Hairy dengan suara bergetar. Hairy berjalan menghampiri gadis bertubuh langsing dan berkulit putih itu dari belakang. Atikah memalingkan wajahnya yang ayu itu ke arah Hairy. Pandangan mata mereka bertaut seketika. Atikah menggelengkan wajahnya beberapa kali.
”Hairy, maafkan Ati kerana terpaksa memutuskan percintaan ini. Ati rasa wujud ketidak serasian antara kita. Kita hanya merancang Tuhan menentu segalanya. Ati harap sangat agar Hairy terimalah kenyataan ini” lembut suara Atikah.
”Ati, maafkanlah Hairy andainya kau terasa hati. Izinkanlah Hairy paparkan apa yang terbuku di dalam hati ini. Janganlah Ati memutuskan tali cinta kita. Dari dulu lagi telah Hairy katakan berkali-kali Hairy benar-benar cintakan Ati untuk selamanya” tersekat-sekat suara Hairy. Matanya memandang wajah gadis itu dengan pandangan yang redup.
”Hairy...cubalah fahami apa yang Ati ungkapkan. Anggaplah sudah tiada jodoh antara kita. Ati harap Hairy boleh terima perpisahan ini dengan hati yang rela” lembut suara Atikah. Namun ungkapan gadis itu seakan tersekat dan sukar sampai ke lubuk hati pemuda itu.
”Ati...Mengapa perpisahan yang dipinta? Apakah salah Hairy? Hairy tidak pernah menyangka Ati sanggup berpaling tadah setelah lamanya kita bercinta” bergetar suara Hairy. Dia tunduk dan matanya kelihatan berkaca-kaca. Hembusan bayu yang nyaman pada petang itu tidak lagi mententeramkan jiwanya yang gulana.
”Hairy, Ati minta maaf atas perpisahan ini.” ujar gadis itu sambil menundukkan wajahnya. Sepasang pepatung bewarna kebiruan yang terbang di atas gigi air sungai tidak langsung menarik perhatian Hairy. Pemuda itu menarik nafas dalam-dalam. Matanya dipejamkan seketika. Hatinya begitu meruntun untuk cuba menahan tembok mahligai cinta yang kian condong untuk rebah menyembah bumi.
”Ati...Hairy tidak pernah menyangka dalam diam-diam Ati sudah mempunyai kekasih baru. Di manakah nilai kesetiaan yang sering Ati ucapkan?” soal Hairy dengan suara tersekat di kerongkong. Sesekali tangannya meraup rambutnya yang lurus ke belakang. Di hujung sebelah sana kelihatan sepasang kekasih sedang memadu kasih di atas batu.
”Hairy sedar Hairy tidak punya apa-apa. Hairy doakan agar Ati bahagia bersama si dia insan yang kau cinta. Hairy tidak boleh memaksa Ati terus mencintai diriku ini” ujar pemuda itu dengan suara terputus-putus. Gadis itu terus membisu. Sesekali dia mengesat air mata yang tertumpah dengan kertas tisu.
”Ati...Percintaan kita tak sampai ke mana cuma setakat di bibir saja” begitu sendu ungkapan Hairy memecah keheningan alam. Hanya bunyi aliran sungai yang jernih yang menjadi saksi.
”Sedarkah mahligai yang Ati akan bina bersama kekasih baru adalah dari air mata sepiku” ujar Hairy dengan suara bergetar. Wajah gadis itu dipandangnya dengan pandangan yang redup. Namun gadis itu terus membisu.
”Sedarkah Ati betapa hancurnya hatiku ini untuk menerima perpisahan yang tidak ku minta?. Terasa sukar untukku melupakan janji-janji manismu dan saat romantis. Kau mintaku supaya setia namun akhirnya kau yang berubah". ujar Hairy kembali. Gadis itu menghulurkan tangannya dengan pandangan yang berkaca-kaca.
”Hairy...Maafkan Ati kerana melukakan hatimu. Ati sedar Ati yang bersalah. Ati mengaku Atilah insan yang memungkiri janji setia. Maafkan Ati. Anggaplah antara kita sebagai kawan biasa. Sudah ditakdirkan tiada jodoh antara kita” tersekat-sekat suara gadis itu. Atikah melangkah meninggalkan Hairy tanpa menoleh lagi ke belakang. Seorang pemuda kacak berdiri dan membuka pintu kereta Honda Accord warna hitam berkilat. Atikah mengesat air mata. Dalam matanya yang masih berkaca-kaca dia tersenyum melirik ke wajah kekasih barunya. Sebelum kereta itu merangkak meninggalkan tempat itu sempat Atikah menoleh pandangannya ke arah Hairy yang masih termanggu di atas bongkah batu di tebing Sungai Bill. Tiada lagi lambaian mesra dari Hairy seperti dahulu. Atikah telah nekad. Dia membuat keputusan untuk memilih kekasih baru yang menjanjikannya sebuah mahligai yang indah di langit ketujuh.
"Biarlah ku humbankan cintaku pada Hairi ke dalam sungai itu. Biarlah cintaku itu terus hanyut bersama aliran air sungai yang mengalir lesu" desis hatinya dengan congah.
”Maaf Encik Hairy...Jam sudah pukul 11.30 malam. Encik belum pulang?” soalan pegawai keselamatan Gumpong Properties memutuskan imbauan pegawai itu.
”Ha’a...Dah jam 11.30 malam? Saya banyak kerja sampai terlupa hendak balik” jawab Hairy dengan suara bergetar. Pengawal keselamatan beredar meninggalkan bilik Penolong Pengarah untuk membuat pemeriksaan di bahagian lain pula.
”Oh Tuhanku tabahkan hatiku. Oh Tuhanku temukanlah aku dengan ketenangan jiwa. Biarlah kekasihku membina mahligainya dari air mataku". Bisik Hairy perlahan. Dengan longlai dia melangkah meninggalkan pejabatnya seumpama hanyutnya sekuntum puspa yang gugur di tengah sungai yang mengalir lesu.

No comments:

Post a Comment