Monday, August 24, 2009

CERPEN-SEKAM DI HATINYA MASIH MEMBARA

Jam di dinding menunjukkan angka 2.40 pagi. Irna Syahira masih belum melelapkan matanya. Puas dicuba, namun matanya masih juga belum lena. Dia cuba memusingkan tubuhnya ke kiri dan ke kanan namun matanya masih lagi terbuka. Entah mengapa dia sendiri kurang pasti. Suaminya yang baru dinikahi tiga bulan yang lalu sudah nyenyak dalam dengkur nipis. Wajah suaminya dipandang lama. Nampak kacak dan jauh lebih muda daripadanya. Entah mengapa wajah ini yang dipilihnya untuk menjadi teman hidup setelah rumah tangganya yang dahulu mengalami kehancuran.
“Hancur? Hmm...Biarkanlah! Mungkin jodoh aku dengan suami terdahulu sudah ditakdirkan begitu” bisik hatinya. Di ruang matanya masih terbayang wajah anak-anaknya yang masih kecil meruntun rindunya. Sayang, anak-anaknya itu berada jauh di Kelantan dalam jagaan bekas suaminya yang sudahpun beristeri muda.
“Isteri muda? Memang itulah yang dirancang Faruq dahulu. Malah, dia bermati-matian bersumpah di hadapanku bahawa hubungannya dengan gadis itu hanyalah sebagai kawan sepejabat dan tidak lebih daripada itu” bisik hatinya yang membungkam.
“Memang dasar lelaki giang! Tidak pernah kering nafsunya! Apa yang dia tidak dapat daripada aku dahulu? Duit ringgit? Malahan segala-galanya!...” hatinya terus bertingkah. Sehingga kini, hutang kad kredit yang diguna oleh bekas suaminya dahulu masih lagi ditanggungnya. Setiap hujung bulan hatinya menjadi lemas apabila menerima panggilan telefon dari pihak bank mengingatkannya sebagai pemegang kad kredit tersebut agar membuat pembayaran secepat mungkin. Pernah suatu masa dahulu pihak bank bercadang untuk mengisytiharkannya sebagai bankrap namun setelah dirayu, pihak bank bersetuju memberi peluang kepadanya untuk menjelaskan hutang-hutang tersebut.
“Abang, barang-barang yang abang beli ini bayarlah dengan duit abang sendiri ya?” suara Irna kedengaran lunak. Namun, suaminya yang berada di sisi kaunter bayaran menghamburkan kata-kata sinis.
“Gunalah kad kredit! Itupun tidak boleh fikir? Bengap!” suara suaminya kedengaran mendengus.
“Kad kredit Irna? Bukankah sudah banyak yang abang gunakan. Tak terbayar nanti!” suara Irna kedengaran bergetar. Wajahnya kelihatan merah menahan emosi.
”Pandai-pandai awaklah! Kalau berkira sangat simpan balik baju yang aku beli itu!” suaminya bersuara sinis.
”Mana boleh simpan balik bang! Sudah terlambat! Casher dah kira dan keluarkan resit pembayaran. Abang bayar dengan duit abang ye?” suara Irna kedengaran memujuk. Casher di kanter bayaran pasaraya itu pura-pura tidak dengar apa yang ditengkarkan pasangan suami isteri tersebut.
”Awak ni tak faham ke? Guna saja kad kredit awak tu! Dengan suamipun nak berkira! Entah-entah belanja jantan lain tidak pula berkira!” jerkah suaminya dengan kuat. Irna Syahira tergamam. Dengan wajah tebal, dia mengeluarkan kad kredit dari beg duitnya dan menyerahkan kepada casher di kaunter bayaran yang menyambutnya dengan wajah selamba. Suaminya mencapai bungkusan baju-baju baru yang dibelinya dan berlalu dari situ. Irna Syahira tunduk menandatangani resit pembayaran.
”Tensionnya aku! Setiap kali beli keperluannya akan guna kad kredit aku! Duitnya jangan haraplah! Macam tangkai jering!” bisik Irna di dalam hati. Kelibat suaminya sudah hilang di hadapan. Pelanggan-pelanggan pasaraya kelihatan berbondong-bondong keluar masuk ke pasaraya tersebut.
”Aku tahu awak sudah ada jantan lain!..Awak sememangnya betina curang!” suara suaminya bagaikan sembilu tajam. Irna Syahira terkedu. Dia mengurut-urutkan dadanya. Jauh di dalam hatinya terasa pedih. Hatinya bagaikan disiat-siat dengan kata-kata kasar begitu pada suatu malam di rumah mereka di Kuala Terangganu.
”Abang! Apa yang abang cakapkan ini? Bila masanya Irna menduakan abang? Demi Allah dan Nabi Muhammad tidak pernah langsung terlintas dalam hati ini untuk menduakan abang!” suara Irna Syahira bergetar membela diri. Matanya kelihatan berkaca-kaca dan pandangannya menjadi kabur. Namun pembelaannya tidak sampai ke mana bila penampar Faruq yang perus itu singgah di pipinya. Irna Syahira jatuh terjelepok. Darah merah menitis ke lantai. Angin malam keras menampar wajah Faruq yang mencuka.
“ Usah berpura-pura Irna! Aku tahu segala-galanya! Malah, awak kerap membuat hubungan sulit dengan jantan lain di belakang aku, bukan?” jerkah Faruq dengan suara meninggi. Tuduhan sebagai isteri curang oleh suaminya bagaikan dahan kayu yang sekah dari pohon yang tinggi jatuh menghempap atas kepalanya.
”Abang!...Sampai hati menuduh Irna begitu!” Irna Syahira menjerit. Suaranya kedengaran bergema dalam bilik utama rumah teres dua tingkat itu.
”Ahh! Betina sundal! Tidak pernah puas dengan jantan!” jerkah suaminya. Suaranya kedengaran bergema! Di tingkat bawah, pembantu rumah warga Indonesia kelihatan mengurut-urutkan dadanya. Jauh dalam hatinya merasa simpati pada Irna Syahira yang begitu baik dengannya. Kadang-kadang dialah yang memujuk majikannya yang menangis tersedu-sedu apabila kerap bergaduh dengan suaminya. Malah, dia pula seakan kaunselor rumah tangga memujuk majikannya setiap kali berlaku pertengkaran begitu.
“Cukuplah abang! Dah berkali-kali Irna minta janganlah abang percayakan amalan karut abang itu. Amalan begitu syirik dan berdosa besar!” kedengaran suara Irna membela dirinya. Memang sejak akhir-akhir ini suaminya sering bertengkar dan menuduhnya begitu semenjak dia mengamalkan ilmu hitam yang dipelajari daripada seseorang. Malahan, suaminya bermati-matian cuba mempertahankan ilmu hitam yang dipelajarinya sebagai pemberi pertunjuk kepadanya. Kononnya, dengan amalan tersebut, suaminya boleh mengetahui dengan siapa isterinya kerap berjumpa dan dengan siapa pula isterinya kerap keluar makan tengahari sewaktu rehat di pejabat. Biarpun sudah berbuih mulut Irna Syahira menafikan, namun Faruq kian galak pula menuduh isterinya curang!
“Mungkinkah ini satu helah Faruq untuk menutup kecurangannya bermadu kasih dengan seorang gadis jelita di pejabatnya?” soal Irna Syahira dalam hati. Baru sahaja Irna Syahira ingin membuka mulut untuk bertanyakan gosip hubungan suaminya dengan gadis muda sepejabatnya, suaminya laju melangkah keluar dari bilik utama di tingkat atas rumah tersebut dan seketika kemudian kedengaran deruman kereta keluar membelah kegelapan malam. Irna Syahira menyembamkan wajahnya ke bantal di atas katil dalam tangisan yang memanjang. Hatinya benar-benar pedih dengan tuduhan liar suaminya itu.
Imbauannya terhenti bila suami yang baru dinikahinya itu berdengkur kuat. Dengan perlahan Irna Syahira bangun dari pembaringan itu dan berjalan keluar dari bilik utama di tingkat atas rumah teres dua tingkat di Puchong Jaya. Dia melangkah menuruni anak tangga dan berjalan ke ruang tamu. Irna Syahira melabuhkan punggungnya atas sofa. Suasana hening dinihari itu terganggu oleh bunyi motorsikal yang berlari kencang di hadapan rumahnya. Suasana kembali hening semula. Irna Syahira bangun dari sofa itu dan berjalan ke arah pintu. Daun pintu dibukanya. Angin malam membelai lembut wajahnya yang iras pelakun Erra Fazira. Irna Syahira melangkah keluar ke halaman rumah. Dia mendongakkan wajahnya seketika ke dada langit dan kelihatan bintang-bintang bergemerlapan menghiasi dada angkasa. Rambutnya yang lurus itu terbuai-buai di hujungnya dibelai sang bayu yang berhembus. Entah mengapa, bersenandunglah nostalgia lama di sudut memorinya.
“Abang apa khabar? Maafkan Irna kerana menganggu abang di waktu malam begini” suaranya kedengaran bergetar pada suatu malam. Suara seorang kenalan lamanya bernama Azwan yang dipanggilnya abang. Persahabatan mereka sebagai kawan biasa sudah lama. Dia mendapat tahu Azwan sudahpun beristeri dan belum dikurniakan cahayamata. Walaupun sudah lama tidak berhubungan namun Azwan masih mesra melayaninya sebagai kawan lama. Entah mengapa wajah Azwan timbul di ruang matanya daripada ramai rakan-rakannya yang lain.
“Irna tak dapat tidur kerana rindukan abang” suara Irna Syahira kedengaran bergetar. Dia melangkah menuju ke jendela bilik dan memandang kegelapan malam. Semenjak hari itu suara Azwanlah yang dapat mententeramkan jiwanya yang sedang berkecamuk! Azwanlah tempat dia mengadu. Azwanlah tempat dia bertukar-tukar fikiran setelah diceraikan Faruq. Namun, Azwan adalah lelaki mulus yang tidak pernah mengambil kesempatan atas dirinya. Bermula sebagai sahabat lama dan tempat mengadu masalah, kini tanpa diduganya telah bertukar menjadi seorang kekasih. Azwan pernah memintanya datang ke rumah dan diperkenalkan kepada isterinya. Azura, isteri Azwan yang bertubuh tinggi lampai menerima kedatangannya dengan wajah ceria. Wujud keserasian dalam persahabatan antara dia dengan Azura. Malah pernah dia bersama Azura berjalan dari satu pintu kedai ke satu pintu kedai di Bandar Kuala Trengganu dan minum bersama tanpa kehadiran Azwan.
Titisan embun jantan mulai menitis di atas kepala. Irna Syahira tersedar dari lamunannya. Dia melangkah masuk semula ke dalam rumah teres dua tingkat itu. Dia melangkah ke ruangan dapur. Dia menyediakan segelas susu panas dan duduk di meja makan. Susu yang masih panas itu diminumnya perlahan. Fikirannya masih teringatkan Azwan yang pernah menjadi kekasihnya suatu masa dahulu.
”Mungkinkah Azwan masih ingatkan aku? Ahh!! Aku yang menyebabkan perpisahan ini! Salahkah aku memutuskan ikatan kasih dengan dia? Aku tidak sanggup melukakan hati Azura, insan sejenis denganku” bisik Irna Syahira pada diri sendiri. Peringkat awal percintaan mereka, Azwan tidak sanggup menerima kehadirannya sebagai kekasih, namun akhirnya bersetuju dengan syarat isterinya Azura melerakan perhubungan mereka. Irna Syahira sedar Azwan begitu iklas dalam percintaan mereka.
”Irna umpama sekumpulan lebah yang hinggap sekejap di dahan kayu sebelum terbang semula” suara Azwan kedengaran pada suatu petang di tepi sungai Seberang Takir, Kuala Trengganu.
”Percayalah abang! Irna bukan begitu! Irna berjanji tidak akan meninggalkan abang untuk selamanya. Abanglah kekasih Irna yang terakhir. Tiada lelaki lain selepas abang! Percayalah” suara Irna kedengaran bergetar. Azwan memandang lama ke dalam bola mata Irna Sharina mencari sinar keiklasan. Irna Syahira tunduk malu-malu bila direnung begitu.
”Benarkah begitu?” soal Azwan perlahan. Di bawah wakaf tidak jauh dari situ kelihatan pengakap-pengakap sekolah rendah sedang mengadakan perbincangan yang diawasi guru-guru pembimbing.
”Abang masih sangsi pada cinta suci Irna?” soal Irna Sharira dengan suara bergetar. Wajah Azwan dipandangnya mencari jawapan. Azwan mengeluh perlahan. Dia bangun dan melangkah ke gigi sungai yang sedikit bergelombang ditiup bayu petang.
”Entahlah! Ramai yang berjanji begitu, dan akhirnya memungkirinya” suara Azwan kedengaran perlahan. Deru motorboat perahu tambang yang membawa penumpang ke Bandar Kuala Trengganu dari Seberang Takir memecah keheningan petang.
”Irna bukan sekumpulan lebah sebarangan, Sekali hinggap di dahan cinta, akan kekal untuk selamanya. Percayalah pada Irna” suara Irna Syahira seakan merayu. Wajah Azwan yang iras pelakun Rosyam Noor itu dipandangnya dengan pandangan redup.
”Abang percaya pada Irna. Walaupun begitu, bergantung juga pada keizinan Azura, isteri abang” suara Azwan kedengaran bergetar. Terpamer senyuman di wajahnya.
”Terima kasih abang kerana masih ada kepercayaan pada Irna. Irna berjanji akan berterus terang pada Kak Zura suatu masa yang sesuai nanti. Jika Kak Zura beri kebenaran, Irna akan jadi isteri kedua abang. Irna akan jadi hamba yang paling setia pada abang untuk selamanya” janji Irna Syahira dengan suara bergetar.
Namun jauh di sudut hatinya merasa masih ada api dendam yang membara pada Faruq, bekas suaminya dahulu. Pernah dia besumpah untuk membuktikan pada Faruq bahawa dia juga boleh mencari ganti suami yang masih teruna sebagai balasan kepada perbuatan Faruq yang menikahi gadis jelita sepejabat dengannya.
”Buktikanlah jika ada anak teruna yang sudi menikahi awak! Sudahlah! Agaknya awak bermimpi di siang hari!” suara Faruq kedengaran sinis dan menyakitkan hati. Hatinya kian membengkak dan berdenyut-denyut! Suara sinis Faruq benar-benar mencabar maruah dirinya.
”Akak...Sudikah jika kami perkenalkan akak dengan seseorang? Manalah tahu jika ada jodoh, akak kahwinlah dengan lelaki muda itu” usek adik sepupunya pada suatu malam di meja makan.
”Berkenalanlah dahulu, Irna. Lelaki itu masih bujang dan kaya pula” sampuk emak saudaranya sambil tersenyum.
”Namanya Syed Azizudeen, anak kenalan Makcik. Lelaki itu seorang usahawan muda dari Melaka” suara emak saudaranya kedengaran mesra. Bapa saudaranya hanya tersenyum memandang wajah Irna Syahira yang ayu itu.
”Ini peluang awak untuk membuktikan pada Faruq, bekas suami awak dahulu. Jika dia boleh nikah anak dara, awak juga boleh nikah anak teruna!” bisikan hatinya dan menggegarkan urat sarafnya. Ternyata sekam membara yang hampir padam mulai bernyala semula. Ternyata dendamnya pada Faruq, bekas suaminya itu masih lagi membara!
” Jangan! Awak akan melukakan hati Azwan! Bukankah awak sudah berjanji akan setia kepadanya?” jerit batinnya membantah.
”Ahh! Pedulikan Azwan! Bukankah dia sudah beristeri? Sanggupkah awak melukakan hati Azura, kaum sejenis awak?” soal hatinya kembali dengan congah.
”Astagfirullah! Jangan begitu Irna! Lupakah awak pada Azwan yang banyak membantu ketika awak diceraikan dulu? Dialah tempat awak mengadu jika ada masalah. Jangan awak lupakan janji setia awak kepada Azwan! Bukankah isterinya, Azura sudah memberi kebenaran untuk awak menikahi suaminya Azwan?” soal batinnya kembali. Namun soalan batinnya itu tenggelam bila hatinya yang terbakar itu terus menjerit.
”Ahh! Tinggalkan Azwan!...Dia bukannya berharta! Pedulikan dia! Awak terima saja tawaran berkenalan dengan anak teruna ini. Lagipun dia seorang usahawan yang berjaya! Hidup awak akan terbela kerana kekayaannya. Semua kehendak awak dapat dipenuhinya. Paling penting, awak buktikan kepada Faruq, ada lagi anak teruna yang mahu menikahi awak!” hatinya terus bertingkah. Manik-manik peluh mulai kelihatan di hujung hidungnya yang mancung itu. Semua mata masih tertumpu kepada Irna Syahira. Mereka bagaikan tidak sabar lagi menanti jawapan.
”Err...Bolehlah! Kalau ada jodoh dengan lelaki bujang apa salahnya? Lagi pun Irna belum ada kekasih lagi sekarang ini...” ujar Irna Syahira dan tersenyum. Di luar rumah, titis-titis air hujan mulai turun menjadi lebat. Sesekali cahaya kilat menerangi angkasa dan guruh berdentuman membelah angkasa yang kelam di dada malam.

1 comment: