Monday, August 17, 2009

UPSI HIDUPKAN KEGEMILANGAN SASTERA ERA SITC

Terbit Dalam Warta Kampus Julai 2009

Sultan Idris Training College (SITC) sememangnya terkenal sebagai institusi perguruan Melayu awal 1920-an yang melahirkan ramai tokoh pengarang yang menggunakan pena meniupkan semangat nasionalisme.
Menyedari hakikat perlunya ada kesinambungan memperkasakan aktiviti sastera di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), pada 8 hingga 10 Jun lalu, Kursi Tun Abdul Ghafar Baba dan Institut Kajian Integrasi Nasional menganjurkan Bengkel Penulisan Kreatif di universiti berkenaan.
Bengkel dihadiri seramai 30 peserta yang berminat dalam penulisan kreatif dari beberapa agensi kerajaan, institut pendidikan guru, sekolah malah kakitangan UPSI memperlihatkan minat mendalam mereka untuk menjadi penulis kreatif.
Penyandang Kursi Tun Abdul Ghafar Baba, Profesor Dato’ Dr Zainal Kling, berkata objektif bengkel penulisan kreatif tersebut adalah bagi memberi pengetahuan berhubung perkembangan sastera dan peranan golongan penulis dalam menyebarkan kesenian kepada masyarakat.
“Bengkel Penulisan Kreatif yang dianjurkan ini juga untuk menyebarkan pengetahuan berhubung teknik-teknik penulisan yang berkesan dan kreatif”, katanya.
Penulis dan sarjana tersohor dari UPSI, Profesor Dato’ Dr Mohd Yusof Hasan yang menghasilkan lebih 100 artikel dan 300 kertas kerja memberi ceramah berhubung penulisan dan pembinaan minda, teknik menghasilkan artikel berkualiti, dan analisis karya agung.
Ketua Jabatan Seni, Fakulti Seni dan Muzik, Dr Mohd Johari Ab.Hamid atau nama penanya Izzah Joelati dalam penulisan kreatif memberi ceramahnya berhubung teknik penulisan novel, pengembangan idea dalam penulisan, dan bacaan hasil karya. Beliau pernah seorang novel remaja seperti Janji Kita (2006) dan Menjaring Mimpi (2007) terbitan Buku Prima Alaf 21.
Ceramah `Teknik Penulisan Cerpen’ oleh Cik Hasrina Baharum, pensyarah dari Fakulti Bahasa UPSI. Antara cerpen yang dihasilkannya ialah Harga Sebungkus Nasi Lemak (Warta Kampus UPSI,2009), Kembalinya Seorang Pejuang (Pelita Bahasa,2008), Menggapai Impian (Dewan Siswa,2008), Di Mana Kau Cinta (Jendela Selatan,DBP Wilayah Selatan,2008).
Ghazali Din atau nama penanya Ihsan Noorzali menyampaikan ceramah berhubung `Penulisan Buletin Jabatan dan Teknik Penulisan Puisi’. Antara karya puisinya yang diterbitkan antologi puisi Danau Di Dadaku (2007-perseorangan), Merindu Alam (DBP, 2008-perseorangan). Kira-kira 200 puisi puisi beliau tersiar di pelbagai media tanah air termasuk antologi puisi bersama, akhbar, majalah dan dijadikan lagu puisi dan nasyid.
Ghazali yang pernah memenangi hadiah utama Hadiah Sastera Utusan –Public Bank pada tahun 1996 dan hadiah utama Hadiah Sastera Utusan-Exxon Mobil tahun 2004 turut menyentuh pengalamannya dalam menghasil puisi sejak tahun 1983.
Manakala wakil GAPENA, Tuan Haji Hamzah bin Hamdani turut dijemput untuk memberi ceramahnya bertajuk `Teknik Penerbitan dan Editing’ .
Majlis perasmian penutup Bengkel Penulisan Kreatif disempurnakan oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Profesor Dr Mohd Mustamam Abdul Karim.
Ketika berucap beliau berkata menyedari akan sumbangan besar Allahyarham Za’ba dalam bidang penulisan semasa menjadi ketua Pejabat Karang Mengarang ketika zaman Sultan Idris Training College (SITC) suatu masa dahulu, maka pihak pengurusan universiti menyokong hasrat Kursi Tun Abdul Ghafar Baba di bawah Penyandangnya, Profesor Dato’ Dr Zainal Kling untuk menganjurkan bengkel berkenaan.
“ Melalui program ini pasti akan lahir lebih ramai penulis-penulis muda yang bakal mewarnakan dunia penulisan dalam negara dan peringkat antarabangsa. Adalah diharapkan para penulis muda yang dilatih di UPSI ini akan terus berkarya dan selitkanlah konsep 1 Malaysia dalam karya demi negara tercinta”, katanya.
Bagi peserta, Zaihanim Zainal Abidin, guru Sekolah Menengah Kebangsaan USJ 4, Subang Jaya Selangor berpendapat bengkel berkenaan banyak beri pendedahan kepada penulis muda untuk berkarya. Walaupun sudah menulis lebih daripada 25 novel popular, Zaihanim masih gigih untuk menimba pengetahuan berhubung penulisan kreatif. Antara novel terlaris karya beliau yang sudah berada dalam pasaran adalah Emel Untuk Balqis, Rahsia Yang Terindah, Garis-Garis Duka, Memburu Kasih, Tanah, Seperti Dulu, Aku Dan Duniaku, Mat Ro, dan Erti Sebuah Pengorbanan.
Bagi peserta Tengku Raudhah Tengku Razman, dari Pejabat Naib Canselor UPSI minatnya yang mendalam dalam karya kreatif menyebabkan beliau antara pembeli setia novel-novel popular yang baru berada dalam pasaran.
Beliau yang mendapat galakan daripada Naib Canselor untuk menambah ilmu penulisan agar dapat diaplikasi dalam tugas seharian di pejabat, berkata, setelah mengikuti bengkel penulisan kreatif menimbulkan keazaman untuk menghasilkan karya kreatif yang bercirikan 1 Malaysia suatu hari nanti.
Nurul Shazlina Mohd Sharif berkata bengkel itu banyak memberi ilmu berhubung teknik-tenik penulisan yang berkesan.
“Insya-Allah, selepas ini saya akan mula menulis dan akan menghubungi pembimbing tenaga pengajar dari UPSI untuk mendapat lagi bimbingan dalam bidang penulisan kreatif”, katanya.
Bagi pesara guru, Bashariah Mohd Sharif dari Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Selangor melalui bengkel banyak memberi dorongan kepadanya untuk menulis pengalamannya sebagai guru selama lebih 30 tahun.
“Allahyarham ayah saya adalah seorang guru lepasan SITC dan beliau banyak menulis. Saya berazam untuk mengikuti jejaknya di sini dengan menulis karya yang ada hubungannya dengan perjuangan dan pengorbanan para guru dalam memartabatkan anak bangsa”, katanya.
Pensyarah Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan Sarawak, Muhaimi Suhaili berazam menggunakan ilmu yang dipelajari di UPSI sebagai permulaan untuk berjinak-jinak dengan penulisan kreatif.
“Dunia penulisan kreatif begitu indah untuk diterokai. Karya kreatif dapat menzahirkan naluri yang terpendam berhubung sesuatu penceritaan berkaitan kehidupan masyarakat”, katanya.
Majlis penutupan bengkel disempurnakan oleh Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi), Profesor Dr Mohd Mustamam Abd Karim, pada 10 Jun 2009.
Ketika berucap beliau berkata menyedari akan sumbangan Allahyarham Za’ba dalam bidang penulisan semasa menjadi ketua Pejabat Karang Mengarang ketika zaman Sultan Idris Training College (SITC) satu ketika dahulu, maka pihak Pengurusan Universiti menyokong hasrat Pejabat Kursi Tun Abdul Ghafar Baba di bawah Penyandangnya, Profesor Datuk Dr Zainal Kling menganjurkan bengkel Penulisan Kreatif bagi melahirkan lebih ramai penulis-penulis muda yang akan mewarnai dunia penulisan kreatif negara dan peringkat antarabangsa.
“ Saya juga berharap penulis muda yang mendapat bimbingan di UPSI ini akan terus berkarya dan sensitif dengan konsep 1 Malaysia dalam karya demi aspirasi kepimpinan negara kita”, katanya.

No comments:

Post a Comment