Monday, March 8, 2010

CERPEN- BERMULANYA SUATU PENDAKIAN

Kokokkan ayam jantan yang bersahutan memecah keheningan subuh di perkampungan yang permai. Titisan embun di hujung dedaun merimbun lembut menitis dan membasahi bumi. Segaris fajar yang mulai menyinsing diiringi pula hembusan sang bayu di suasana subuh yang syahdu. Dari jauh kedengaran suara muazin melaungkan azan, mendayu dan menusuk kalbu. Seorang lelaki tua berserban putih kelihatan menunggang motorsikal menuju ke arah jalan masjid yang tidak jauh dari situ. Kelihatan juga seorang lelaki separuh umur baru keluar dari pintu hadapan rumahnya. Dia juga mulai menapak menuju ke arah masjid. Lopak-lopak di jalan yang masih digenangi air hujan dilangkahi dengan cermat. Malam tadi hujan turun dengan lebatnya. Daun-daun rambutan kelihatan berserakan di halaman rumah. Semalam, di halaman rumah itulah terdirinya khemah-khemah kenduri dan selaku tuan rumah, Haji Kasimin dan isterinya Hajah Siti Markonah kelihatan mesra menyambut para tetamu yang datang ke majlis kenduri perkahwinan anak perempuan mereka yang kini bertugas sebagai seorang guru di sebuah sekolah menengah di Bandar Batu Pahat. Memang menjadi tradisi masyarakat kampung di Parit Kasih, majlis kenduri kendara dibuat secara bergotong royong. Malah, kenduri khatam Al-Quran dan majlis berkhatan juga dibuat secara besar-besaran. Pada sebelah malamnya diadakan majlis tahlil yang dihadiri penduduk kampung dan tidak ketinggalan juga majlis rewang yang dikendalikan oleh persatuan pemuda kampung memeriahkan lagi suasana perkampungan yang permai.
Halaman rumah Haji Kasimin mulai reda dengan tetamu yang pulang menjelang senja. Begitu juga rakan-rakan pengantin sudah mulai meninggalkan rumah itu pada lewat petang. Khemah-khemah, kerusi meja dan pinggan mangkuk sudahpun diangkut dengan lori untuk disimpan semula di dalam setor di belakang masjid.
Pagi itu, di ruangan dapur rumah Pak Haji Kasimin kelihatan seorang perempuan muda sibuk menyiapkan sarapan pagi. Azureen, guru muda yang semalamnya baru menjadi raja sehari kini sedang sibuk menyediakan sarapan pagi. Aroma masakkannya membangkitkan selera sesiapa sahaja yang melewati jalan kampung di hadapan rumah dua tingkat itu. Di atas meja makan sudah siap dibancuh air koko dan wap nipis kelihatan melintuk naik ke udara. Suasana pagi yang nyaman itu diserikan dengan lagu-lagu merdu dari radio Era yang berkumandang memecah keheningan pagi. Seorang perempuan separuh umur melangkah turun dari tingkat atas rumah tersebut. Wajahnya kelihatan bersih setelah selesai menunaikan solat subuh.
“Hezri sudah bangun?” soal perempuan itu mesra. Azureen yang sedang menggoreng meehoon menoleh sebentar ke arah ibunya. Terpamer senyuman dari bibirnya. Wajahnya kelihatan ayu dalam cuaca pagi yang gemilang.
“Sudah. Selepas solat subuh berjemaah tadi abang tertidur balik” balas Azureen tersenyum. Sinar kebahagian tergambar di wajahnya. Inai masih merah di jarinya. Azureen menabur bawang goreng, hirisan cili, dan daun bawang yang sudah dipotong ke atas meehon goreng yang masih panas. Kemudian, Azureen menggoreng telur mata kerbau satu persatu di dalam kuali yang berasingan dan di letakkan di atas meja. Melihat semuanya sudah sedia tersusun, dia tersenyum puas!
“Hezri letih barang kali?” soal ibunya kembali. Wajah Azureen dipandangnya menanti jawapan.
”Abah belum pulang dari masjid? Mengapa lambat hari ini, Ma?” soal Azureen sambil menolak daun jendela. Bayu pagi yang segar lembut membelai wajahnya yang ayu. Ibunya tersenyum melihat anak perempuannya itu menanggalkan tudung kepala dan mengirai rambutnya yang masih basah di tepi jendela.
”Sekejap lagi baliklah Abah kamu. Dia mana pernah tinggal solat subuh berjemaah” balas ibunya mesra. Malam tadi rasanya dia tidak meminta Azureen bangun awal untuk menyiapkan sarapan pagi. Namun, syukurlah! Azureen sendiri merasa tanggungjawabnya sebagai seorang isteri yang baru melangkah ke alam rumah tangga. Dia bagun awal untuk menyediakan sarapan buat suami dan keluarga.
”Bagaimana kamu, Azureen?” soal ibunya kembali. Namun soalan ibunya tenggelam oleh lagu merdu nyanyian Ilyana.
”Bagaimana apa pula ni Mama?” soal Azureen kehairanan. Dia kurang jelas maksud soalan ibunya itu. Ibunya cuma tersenyum seribu makna!
”Mama ingin berpesan...Pandai-pandailah kamu menjaga hati suami kamu itu. Ingat! Syurga di tapak kaki suami” suara ibunya kedengaran mesra dan bersifat mengajari. Azureen ketawa. Tudung kepala dipakainya semula setelah rambutnya yang basah sudah terasa kering.
”Insya-ALLAH Ma! Azureen akan lakukan yang terbaik buat suami”. Senyumannya yang manis terpamer di wajahnya yang ayu itu.
”Mama doakan kamu selamat menempuh hidup berumah tangga. Jangan lupa solat berjemaah. Taati perintah suami. Gembirakanlah hatinya pada setiap masa” pesan ibunya dengan lembut. Seketika kemudian ibunya membisikkan sesuatu di telinga Azureen. Berderaikah ketawa mereka dua beranak. Dari ruang tengah kedengaran seseorang berjalan menuju ke arah mereka yang masih ketawa di dapur.
”Eh! Apa yang diketawakan ini? Gamat benar bunyinya!” Haji Kasimin bersuara dengan nada ceria. Dua beranak yang sedang ketawa itu menoleh memandang wajahnya. Haji Kasimin nampak segak dalam baju melayu cekak musang berwarna putih dan kain pelikat kotak-kotak berwarna biru tua. Haji Kasimin menarik kerusi dan melabuhkan punggungnya atas kerusi itu yang menghadap meja makan.
”Ehh! Mana boleh bagi tahu! Ini rahsia orang perempuanlah!” balas isterinya sambil menampar manja ke bahu suaminya. Haji Kasimin ketawa memandang wajah isterinya. Kemudian memandang wajah anak perempuannya yang baru semalam menjadi raja sehari.
”Ooo! Rahsia ye? Takkan sedikitpun tidak boleh cerita?” soal Haji Kasimin berjenaka. Bayu pagi yang berhembus terasa segar melalui jendela dapur yang terbuka.
”Mana boleh abah! Kalau cerita tidaklah menjadi rahsia lagi!” balas Azureen dan ketawa. Dia menuang air koko ke dalam cawan yang tersedia di atas meja.
”Ooo rahsia ye?...Tidak mengapa! Nanti abah pakat dengan Hezri. Kami juga ada rahsia...haa tahulah!” balas Haji Kasimin berjenaka.
“Kalau semua orang sudah berahsia macam mana hendak tahu?” balas Hezri yang muncul dari belakang. Dia nampak segak dalam pakaian baju Melayu cekak musang berwarna hijau pucuk pisang. Hezri tunduk bersalam dan mencium tangan mertuanya. Azureen tunduk bersalaman dengan suaminya. Hezri tersenyum memandang wajah isterinya yang nampak ayu dalam cuaca pagi yang gemilang.
“Kita lupakan dahulu rahsia perempuan, boleh?. Sekarang mari kita bongkar apa yang ada di atas meja” ujar Haji Kasimin dan ketawa. Ketawa mereka berbaur bersama. Haji Kasimin menyudu meehoon goreng ke mulutnya.
”Di kedai mana beli meehoon goreng ini?” soal Haji Kasimin kembali. Dia meletakkan kembali sudu dan garpu di sisi pinggan. Isteri dan anak perempuannya berpandangan sesama sendiri.
”Mengapa abah? Tak sedapkah?” soal Azureen kehairanan. Rasa hairan di hati. Tidak pernah pula abahnya berkelakuan sedemikian rupa. Hezri memandang wajah mertuanya dengan seribu persoalan. Suasana yang tadinya ceria dan diselangseli dengan gelak ketawa kini bertukar menjadi tegang. Semua mata memandang ke arah Haji Kasimin dengan penuh tandatanya.
”Adakah meehoon yang aku sediakan ini kurang sedap?” desis hati Azureen. Wajahnya kemerahan dengan pandangannya yang berkaca-kaca. Haji Kasimin terbatuk-batuk seketika. Dia menghirup perlahan koko panas di dalam cawan. Suasana menjadi hening seketika. Haji Kasimin bangun meninggalkan meja makan. Dia berjalan mundar mandir berhampiran meja makan dengan wajah mencuka. Haji Kasimin mengeluh seketika. Dia duduk semula pada kerusi menghadap pinggan yang berisi meehoon goreng yang baru sedikit dijamahnya. Semua mata tertumpu pada Haji Kasimin. Kelakuannya begitu menimbulkan tandatanya!
”Abah pantang sekali jika jumpa meehoon begini!...”ujar Haji Kasimin dengan wajah serius. Semua yang berada di meja makan berpandangan sesama sendiri.
”Kenapa pula abah? Meehoon ini tak sedapkah?” soal Azureen dengan suara bergetar. Air matanya mulai kelihatan bergenang.
” Di kedai mana kamu beli meehoon goreng ini?” soal Haji Kasimin dengan suara meninggi. Dia memandang wajah Azureen dengan pandangan yang tajam. Isterinya cuma menggeleng-gelengkan kepala.
”Maaf abah! Azureen yang masak sendiri. Maaflah jika kurang sedap..Azureen bersuara dengan nada sebak. Air matanya jatuh ke pipi.
”Ooo!...Azureen yang masak meehoon goreng ini? Abah amat pantang sekali!” Haji Kasimin berkata dengan wajah serius.
”Azureen mengaku abah, Azureen jarang masuk ke dapur. Selama ini Mama yang masak. Mungkin sebab itu rasa masakan Azureen kurang sedap. Maafkan Azureen abah.. Maafkan Azureen Mama! Abang maafkan Azu!...” Azureen sebak. Air matanya kian laju mengalir di pipi.
”Bukankah Abah sudah cakap tadi?...Abah amat pantang sekali jika jumpa meehoon begini!...Meehoon ini terlalu sedap!..hehe” ketawa Haji Kasimin memecah suasana. Semua yang berada di meja makan kelihatan mengurutkan dada.
”Awak ni abang Aji! Kalau tak bergurau begini tak bolehkah? Kasihan Azureen! Subuh-subuh lagi dah bangun dan masak meehoon goreng ini tahu? Awak ini buat terperanjat saja!” balas isterinya dengan wajah mencebek. Sempat jarinya mencubit rusuk suaminya. Haji Kasimin melolong kesakitan. Azureen yang sudah berendam air mata tersenyum memandang abahnya. Pagi-pagi lagi sudah kena main!
”Amboi Azureen! Melawakpun tak boleh? Abah sengaja nak menimbulkan suasana suspen tadi. Memang sedaplah masakkan Azureen! Jarang-jarang abah rasa begini. Meehon goreng apa ini haa? Ada taraf masakkan hotel lima bintang ni!..hehe” Haji Kasimin ketawa. Semua yang berada di meja makan ketawa.
”Saya juga mulanya hairan juga abah. Masakkan sebegini sedap abah pula kata begitu” balas Hezri dan ketawa. Sempat dia melirik ke wajah Azureen, isterinya yang berwajah ayu yang masih mengesat air mata.
”Abah ni jahat tau! Sampai hati usek Azureen begini!...”rengek perempuan muda itu. Haji Kasimin bangun menghulurkan tangannya memohon maaf. Akhirnya semua ahli keluarga ketawa dan ketawa mereka berbaur bersama.
“Abah masa muda dahulu memang pelakun teater yang tersohor! Hendak menjadi pelakun jangan malu! Bagilah watak apapun abah boleh lakunkan!” ujar Haji Kasimin dengan penuh semangat.
”Masa dah berlalu abang Aji. Usahlah dikenangkan lagi kisah silam awak tu!” balas isterinya sinis.
”Alaa! Berguraupun tak boleh?” balas Haji Kasimin berseloroh. Dia terus menyudu meehoon goreng ke mulutnya. Begitu berselera sekali Haji Kasimin menyudu meehon goreng. Sampai tiga kali tambahnya!.
”Udahlah tu Abang Aji! Cukuplah! kita ni dah tua buatlah perangai macam orang tua. Baru semalam kita terima menantu. Mungkin tak lama lagi kita akan menimang cucu pula!” balas Hajah Siti Markonah menasihati suaminya. Haji Kasimin tersenyum. Dia bangun dengan wajah ceria. Di ruang matanya seakan ternampak seorang cucu yang comel berlari manja dan memeluk dirinya.
“Cucu? Eh! Bila kita nak menimang cucu? Tak sabar pula rasanya!” suara Haji Kasimin kedengaran bergema. Hajah Markonah tersenyum memandang wajah suaminya. Jauh di sudut hatinya kian berbunga. Dia juga bagaikan tidak sabar untuk menimang seorang cucu. Hezri merasakan dirinya bagaikan seorang pendaki gunung Everest yang tinggi mengawan. Dalam dirinya terasa suatu gegaran yang sukar diungkapkan. Dia melirik ke wajah isterinya yang tunduk dan tersipu malu!

No comments:

Post a Comment