Wednesday, March 3, 2010

CERPEN-IZINKANKU LAYARI BAHTERA CINTA MU

Bulan yang samar di dada langit mulai dilitupi awan kelabu. Angin malam yang menderu terasa keras menampar wajahnya yang cengkung. Jambang dan kumis Aiman tidak terurus. Malah, makan minumnya tidak lagi menentu. Matanya yang kuyu kemerahan leka memandang potret persandingannya yang yang tersusun rapi di atas meja di ruang tamu. Bibirnya yang dahulu tidak lekang dengan senyuman kini bagaikan sebatang sungai yang mati. Aiman menjadi pemburu bayang dan rindunya kian meruntun pada insan yang paling disayanginya. Namun insan itu telah pergi untuk selamanya. Sesekali dia meraup rambutnya yang berserabai. Dia kelihatan resah umpama padamnya api pelita di malam yang gulita. Rasa rindu pada arwah isterinya kian mencengkam jiwa.
”Ya Allah...Tempatkanlah roh isteriku bersama roh para solehin!..Ya Allah..rinduku tidak pernah susut pada dirinya bagaikan nyanyian yang sering memanggil rinduku padanya saban waktu!..”suara Aiman kedengaran bergetar. Air matanya mengalir di pipi dan akhirnya jatuh ke lantai menjadi hamparan permaidani hitam yang menyelubungi hidupnya yang sepi.
Di luar kedengaran angin malam kian menderu bersama titik-titik hujan yang menimpa bimbung rumahnya. Tiba-tiba Aiman terdengar daun pintu rumahnya diketuk seseorang dan cuping telinganya terdengar suara seseorang memberi salam. Dengan suara bergetar dia menjawab salam. Aiman bangun dari sofa dan berjalan menuju ke arah pintu yang tertutup. Tangan kanannya meraup rambutnya yang berserabai ke belakang. Angin malam dari jendela yang terbuka menampar keras wajahnya. Fikirannya ligat berfikir siapakah gerangan yang datang ke rumahnya waktu malam begitu? Daun pintu dikuaknya perlahan. Angin malam kian keras menampar wajahnya yang cengkung. Langkah Aiman terhenti. Matanya terpaku seketika. Tetamu yang sudah bertahun tidak ditemuinya kini tercegat berdiri di hadapan pintu. Tetamu itu tersenyum manis memandang ke wajahnya. Aiman membalas senyuman tersebut. Terasa hambar senyumannya. Dengan perlahan Aiman merapati tetamu itu lalu tunduk mencium tangan kedua tetamu yang mulia itu.
”Mama!...Abah!...Jemputlah masuk” pelawa Aiman dengan suara bergetar. Sesekali jarinya meraup rambutnya yang berserabai.
”Aiman sihat? Kami hanya singgah sebentar sahaja untuk bertanyakan khabar” suara ibu mertuanya kedengaran mesra. Tetamu itu melangkah masuk ke ruang tamu. Buah tangan yang dibawa diletakkan di atas meja. Walaupun wajah tetamu itu kelihatan ceria namun jauh di sudut hati merasa gundah. Aiman yang berada di hadapan mereka bukanlah menantu yang dikenali dahulu. Aiman sudah banyak berubah. Aiman kelihatan kurus merangka dan wajah tidak terurus. Jambang dan kumisnya tidak bercukur. Rambutnya panjang dan nampak berserabai. Tetamu itu duduk di atas sofa dan Aiman menutup kembali daun pintu dan berjalan menuju ke arah tetamu. Di luar hujan kian mencurah.
”Mama dan Abah dari mana?” bergetar suara Aiman. Matanya yang kuyu itu mencuri pandang wajah seorang tetamu yang memakai purdah dan nampak malu-malu.
“Sebenarnya kami dalam perjalanan dari airport mengambil anak Pakngah Hamid yang tinggal di Parit Sulong. Pakngah Hamid tidak dapat datang menjemput anaknya yang cuti belajar kerana uzur. Teringat pula pada Aiman, jadi kami terus singgah ke mari” suara Haji Ahmad Tajuddeen, bapa mertua Aiman kedengaran mesra. Mama Shidah berkerut dahinya memandang keadaan Aiman yang tidak terurus itu. Mama Shidah sedar kehidupan menantunya menjadi begitu semenjak kematian isterinya dua tahun yang lalu. Sebuah lori yang sarat dengan muatan hilang kawalan dan telah melanggar kereta yang dipandu Azureen Diana dari belakang. Kereta Proton Waja yang dipandu Azureen Diana yang bertugas sebagai seorang guru itu remuk dan buku-buku sekolah bertaburan di atas jalanraya. Orang awam yang berada di tempat kemalangan bertungkus lumus berusaha untuk memberi pertolongan. Tubuh Azureen Diana yang tersepit dalam kereta yang remuk itu berjaya dikeluarkan dengan bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat. Menurut seorang guru yang berada di tempat kemalangan, bacaan Al-Quran dari CD kereta yang remuk itu masih lagi jelas kedengaran. Azureen Diana yang cedera parah dikejarkan ke hospital kerajaan yang berhampiran namun Azureen Diana telah menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah tiga hari dirawat dalam wad ICU. Betapa luluh hati Aiman kerana isterinya yang paling dicintainya itu telah kembali untuk selamanya.
”Aiman...Ini anak saudara abah yang juga sepupu arwah Azureen Diana isterimu. Dia baru sahaja pulang dari menyambung pengajian dari Jordan” suara Haji Ahmad Tajuddeen garau kedengaran. Mama Shidah meminta izin untuk membuka hijab yang dipakai gadis itu. Aiman terkedu memandang wajah gadis itu yang mirip wajah arwah isterinya. Degupan jantung Aiman menjadi kencang! Peluh sejuk membasahi dahinya.
”Azureen?!...Azu kah ini? Mengapa Azu tinggalkan abang?” Aiman menjerit dengan suara tersekat di kerongkong. Pandangan matanya menjadi kabur. Air matanya kelihatan bergenang. Gadis muda itu tergamam seketika.
”Ha’a...Nama saya Azureen Liyana” suara gadis muda itu tersekat-sekat. Dia menutup kembali hijab di wajahnya.
”Benar Aiman..Wajahnya mirip wajah arwah Azureen Diana isteri kamu” ujar Mama Shidah. Dia tersenyum memandang Aiman yang masih terpinga-pinga. Mata Aiman masih kelihatan berkaca-kaca. Bagaikan dia tidak percaya wajah gadis muda yang berada dihadapannya itu adalah bayangan wajah arwah Azureen Diana, isterinya yang paling dicintai itu. Dia merasakan bagaikan isterinya melangkah pulang ke rumah dan kini sudah berada di hadapannya.
”Ahh! Tidak mungkin!” bisik Aiman kembali. Dia bangun dan berdiri mengadap potret isterinya. Perasaan rindu yang mendalam terhadap arwah isterinya itu menyebabkan dia terlupa gadis muda yang berada di hadapannya itu adalah sepupu arwah isterinya.
”Err..Maafkan Aiman. Fikiran Aiman bercelaru..” ujarnya dengan suara bergetar. Haji Ahmad Tajuddeen dan Mama Shidah tersenyum. Sesekali Aiman meraup rambutnya yang berserabai.
”Bersabarlah Aiman. Setiap yang hidup akan mati. Kita yang masih hidup ini perlu tabah menempuh dugaan hidup yang masih panjang ini” nasihat Mama Shidah dalam suara tersekat. Entah mengapa dia menjadi sebak bila terpandangkan wajah menantunya yang tidak terurus begitu. Di dinding ruang tamu, terpamer gambar-gambar arwah Azureen Diana yang tersenyum manis. Di luar hujan mulai teduh. Angin malam yang dingin selepas hujan menerobosi ruang tamu melalui daun jendela yang masih terbuka.
Tiba-tiba tubuh Aiman menjadi longlai. Dia terjelepok atas lantai di ruang tamu. Dadanya terasa sakit. Nafasnya seakan tersekat. Dia tercungap-cungap. Denyutan jantungnya seakan terhenti. Matanya kelihatan memutih memandang ke atas. Dalam keadaan cemas begitu Haji Ahmad Tajuddeen dan Mama Shidah meluru mendapatkan menantunya yang rebah di atas lantai. Haji Ahmad Tajuddeen memapah tubuh menantunya itu ke atas sofa di ruang tamu. Haji Ahmad Tajuddeen mengipas wajah menantunya dengan surat khabar yang dicapainya dari atas meja. Mama Shidah lincah menggosok-gosok dada menantunya dengan dibantu gadis muda itu. Tubuh Aiman kian sejuk dan matanya terpejam rapat. Setitis air mata jernih mengalir perlahan menuruni pipinya yang cekung yang ditumbuhi jambang yang meliar. Haji Ahmad Tajuddeen masih bercakap sesuatu dengan nada cemas dengan seseorang melalui telefon bimbitnya.
Mama Shidah terus menggosok dada menantunya. Wajahnya masih kelihatan cemas. Dia mengucapkan syukur kepada Tuhan kerana nafas Aiman yang seakan terhenti sudah kembali normal. Namun Aiman masih belum sedar. Matanya masih lagi terpejam. Mama Shidah menarik nafas lega. Anak saudaranya, Azureen Liyana masih membantunya. Sesekali Mama Shidah menoleh memandang suaminya yang masih bercakap-cakap dengan seseorang melalui telefon bimbitnya. Pandangan Mama Shidah kembali ke gambar arwah Azureen Diana yang tersusun rapi di atas meja di ruang tamu. Azureen Diana adalah satu-satunya anak perempuannya yang sudah meninggalkannya untuk selamanya. Air mata Mama Shidah mulai bergenang di kelopak mata.
Ambulan tiba tidak lama kemudian dan terus membawa Aiman yang masih belum sedarkan diri ke hospital. Haji Ahmad Tajuddeen, isterinya dan gadis muda itu mengekori ambulan dengan menaiki kereta dari belakang.
Aiman ditempatkan di wad kecemasan. Doktor dan jururawat yang berada di wad kecemasan kelihatan sibuk memberi rawatan kecemasan. Tidak lama kemudian seorang doktor keluar bercakap sesuatu dengan Haji Ahmad Tajuddeen. Mama Shidah dan Azureen Liyana hanya mendengar dari jauh. Tidak lama kemudian doktor masuk semula ke dalam wad kecemasan. Haji Ahmad Tajuddeen datang memaklumkan apa yang diceritakan doktor kepada isterinya. Menurut keterangan doktor bertugas, keadaan Aiman masih lemah dan mereka sedang memberi rawatan.
Aiman masih belum sedarkan diri. Dia terbaring kaku di dalam wad kecemasan. Dia merasakan dirinya bagaikan berada dalam majlis akad nikah di Masjid Al Taqwa, Parit Sakom, Batu Pahat, Johor beberapa tahun dahulu. Aiman bagaikan ternampak dia sudah diijabkabulkan dan diminta untuk majlis membatalkan air sembahyang. Aiman bangun dan berjalan ke arah pengantin perempuan yang duduk bersimpuh di bahagian kiri masjid. Lensa kamera bergemerlapan merakamkan peristiwa membatalkan air sembahyang. Betapa berserinya wajah pengantin baru, Aiman bin Haji Zainuddin dengan pasangannya Azureen Diana binti Ahmad Tajuddeen yang dimahkotakan sebagai raja sehari. Wajah pengantin baru itu berseri-seri dalam baju sedondon putih mutiara. Wajah Aiman kelihatan segak dalam pakaian raja sehari dan begitu juga Azureen Diana yang kelihatan ayu dalam pakaian pengantin.
”Assalamualaikum Azu isteriku, ” suara Aiman kedengaran bergetar. Kipas angin berputar ligat di atas kepala. Permaidani biru terhampar luas di lantai masjid.
”Waalaikumussalam abang” jawab Azureen Diana dan tunduk mencium tangan Aiman yang sudah menjadi suaminya. Setitis air mata kegembiraan membasahi pipinya. Aiman tunduk mencium dahi Azureen Diana untuk pertama kalinya. Mata Azureen Diana kelihatan berkaca-kaca dalam senyuman kebahgiaan.
”Azu sayangku, abang sayang padamu sepenuh hati” bisik Aiman perlahan ke telinga isterinya. Azureen Diana tersenyum mempamerkan lesung pipit di pipi kanannya yang nampak menggoda.
”Abang...Cinta Azu kepada abang terlalu mulus” balas Azureen Diana perlahan. Matanya kelihatan berkaca-kaca.
”Inilah bukti cinta dan kasih sayang yang abang sering ungkapkan dahulu” bisik Aiman dan memandang jauh ke dalam bola mata isterinya. Ada nyalaan api di dalamnya.
”Di ruang tengah masjid kelihatan tuan kadhi sedang menulis sesuatu di dalam buku yang dibawanya sementara pak imam dan beberapa orang saksi pernikahan kelihatan berbual-bual dengan beberapa orang yang diduduk di sisi.
”Azu, isteriku. Cintaku adalah suci. Cintaku adalah seindah cinta yang bitara. Izinkanku melayari bahtera cinta mu” Aiman berbisik dan tersenyum. Cubitan Azureen Diana singgah di rusuk Aiman. Aiman ketawa tertahan. Dalam hatinya merasa bahagia melirik wajah isterinya yang ayu dalam pakaian pengantin yang indah berseri. Kemudian Aiman bersama Azureen Diana bangun dan bersalaman dengan emak, abah dan seluruh tetamu yang hadir. Semua yang berada di masjid itu tersenyum dan memberi restu kepada pengantin remaja itu.
Rombongan pengantin baru diarak ke rumah pengantin perempuan dengan iringan paluan kompang. Bergemuruh bunyinya. Deejay majlis membuat pengumuman ketibaan pengantin baru. Para hadirin dan sanak saudara yang menanti di halaman rumah bangun bertepuk tangan tanda gembira. Seterusnya Deejay majlis memainkan lagu ‘Selamat Pengantin Baru’ nyanyian penyanyi popular Anita Sarawak tambah memeriahkan lagi suasana. Azureen Diana diduduki dahulu di kerusi pelamin yang dihias indah kemudian barulah Aiman diduduki disebelahnya. Wajah pengantin perempuan kelihatan ayu dalam suasana hari yang cerah. Berkedipan cahaya kamera dan rakaman video merakam wajah pengantin baru yang nampak berseri-seri di atas pelamin yang dihias indah. Ketika inilah Azureen Diana teringat sajak yang pernah dibacanya dulu bersama sahabatnya rapatnya bernama Dina Shahida.
”Azu!..Jangan lupa hayati bait sajak Lautan di Waktu Subuh!” Dina Shahida membisikkan ke telinga Azureen Diana. Dia ketawa bila Azureen Diana menjeling ke arahnya. Mungkinkah Azureen Diana memahami apa yang ingin disampaikannya.
”Lautan apa pula ni Dina?” Sazlin bertanya kepada sahabatnya. Kemudian Sazlin memandang ke arah Azureen Diana, pengantin baru yang nampak berseri di atas pelamin. Dina Shahida tidak menjawab pertanyaan Sazlin. Dia hanya ketawa. Azureen Diana hanya tersenyum dari atas pelamin sambil matanya menjeling ke arah Dina Shahida yang tersenyum yang membawa seribu makna. Azureen Diana menjeling sekali lagi memandang wajah Aiman, suaminya yang segak umpama raja negeri yang sedang bersemayam di mahligai yang terapung di langit Ketujuh! Aiman membalas senyuman Azureen Diana. Namun Azureen tahu, suaminya tidak memahami apa yang sedang bermain di fikirannya. Bagaikan terngiang-ngiang di telinganya bait-bait sajak Lautan Di Waktu Subuh hasil nukilan Zaihasra yang sungguh menyentuh kalbu. Sebagai pengantin baru, Azureen Diana mulai merasa debaran bila mengingati kata-kata suaminya di dalam masjid tadi yang memohon izin untuk melayari bahtera cintanya. Azureen Diana kian berdebar untuk menempuhi detik malam pertama sebagai pengantin baru dengan hatinya yang kian bergetar!

No comments:

Post a Comment