Monday, March 22, 2010

CERPEN- DALAMNYA SAMUDERA CINTA

Pohon merendang yang kekuningan kian condong di tebing sungai. Dahan dan ranting yang merapuh mulai ditumbuhi pucuk-pucuk muda yang menghijau. Daun-daun tua yang kekuningan silih berguguran ditiup sang bayu. Daun-daun itu dihanyutkan arus yang mengalir ke jeram sungai yang berbatu. Seekor ikan kelisa melompat tinggi menyambar seekor rama-rama yang hinggap pada dedaun kekuningan di ranting pohon yang menjulai ke tengah sungai. Dedaun yang gugur itu terus hanyut berbaur arus air yang mengalir menuruni jeram berbatu menuju ke pusaran lubuk yang dalam. Daun kuning itu berpusar ligat dan akhirnya hilang ditelan pusaran air ke dasar sungai yang kelam. Gadis muda itu yang dari tadinya duduk termenung di atas batang pohon tumbang hanya memandang ke arah pusaran air dengan pandangan yang kosong. Hatinya bagaikan berdetik akan nasib malang yang menimpa dirinya yang sudah bertahun. Dia tunduk mengesatkan air matanya yang tertumpah. Tiba-tiba kepalanya menjadi pengeng. Pandangan matanya berpinar. Kepalanya yang pengeng itu terasa kian berdenyut. Entah mengapa cahaya yang menerangi hidupnya selama ini terpadam dihembus sang badai yang menggila. Dengan longlai gadis muda itu bangun dan mengatur langkah meninggalkan tebing sungai itu menuju ke arah keretanya. Kereta bewarna kelabu itu kelihatan bergerak perlahan meninggalkan tebing sungai Inki yang terletak di kaki Banjaran Titiwangsa di dada senja yang kian suram.
Pagi Isnin menjelma lagi. Namun pagi itu tidak secerah hari semalam. Angkasa pekan Tanjung Malim kelihatan mendung menandakan hari hendak hujan. Mentari pagi bagaikan malu menampakan dirinya di sebalik awan yang kelabu. Kereta Proton Pesona yang dipandu seorang gadis muda kelihatan memasuki pintu utama Kampus Sultan Abdul Jalil Shah, Universiti Pendidikan Sultan Idris. Pengawal keselamatan yang bertugas kelihatan segak dalam uniform bewarna biru gelap, mengangkat tangan kepada pemandu kereta itu. Seorang lagi pengawal keselamatan mencatat sesuatu pada fail yang berada di tangannya. Memang menjadi kelaziman untuk setiap pengawal keselamatan yang bertugas akan mengawasi setiap kenderaan yang keluar masuk ke dalam kawasan universiti yang bitara dalam kepimpinan pendidikan.
Kereta Proton Persona berwarna kelabu itu bergerak perlahan melintasi padang universiti yang menghijau saujana mata memandang. Gadis itu kemudiannya membelok keretanya ke sebelah kiri di persimpangan bangunan Suluh Budiman yang menjadi mercu tanda universiti itu sejak berzaman. Kereta itu bergerak perlahan di hadapan bangunan Canselori dan kemudian membeluk ke sebelah kanan melintasi bangunan Bitara Siswa menuju ke arah kompleks Malim Sarjana yang megah berdiri. Di siar kaki di sebelah kiri jalan, kelihatan para pelajar universiti yang kemas berpakaian mula menapak antara bangunan ke bangunan menuju ke dewan kuliah meskipun hari masih pagi. Daun-daun tembusu yang kekuningan kelihatan berguguran ditiup sang bayu pagi. Di dada langit awan mendung masih lagi meliputi angkasa universiti yang tersohor dalam melahirkan para pendidik cemerlang demi anak bangsa di bawah konsep 1 Malaysia, rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan.
Setelah meletakkan keretanya pada parkir yang tersedia, gadis muda itu mulai melangkah keluar dari dalam keretanya. Dia mengatur langkah menuju ke arah lif di dalam bangunan. Tidak lama kemudian, kelihatan dia melangkah keluar dari pintu lif di tingkat tiga dan kemudian melangkah perlahan menuju ke arah mesin perakam waktu kedatangan. Dia swift kad pekerja di mesin itu dan mengatur langkah menuju ke arah biliknya. Sempat dia mengucapkan salam kepada beberapa orang pensyarah Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan yang juga tiba sama waktu dengannya. Dia kemudian membuka pintu bilik dan swich-on lampu dan penghawa dingin di dalam bilik itu. Dia berjalan semula ke arah mejanya dan melabuhkan punggungnya pada kerusi berwarna biru. Dia menyandarkan tubuhnya pada kerusi itu. Beg tangan kulit diletakkan di sisi. Terdengar keluhan perlahan dari bibirnya. Dia melontarkan kembali pandangannya ke luar bilik melalui cermin tingkap yang separuh terbuka. Di atas mejanya terdampar buku-buku teks bersama nota-nota kuliah yang berserakkan. Suasana begitu samalah seperti fikirannya yang kian buntu dan bercelaru. Malam tadi, setelah pulang dari tebing sungai Inki dia agak sukar untuk melelapkan matanya tidak seperti malam-malam sebelumnya. Entah mengapa wajah-wajah kelam sering menjelma dan mengetuk pintu hatinya yang suram. Dia tersenyum pahit di sebalik wajahnya yang ayu.
”Ahh! Mengapakah masih wujud lagi bayangan jingga dalam hidupku ini?” bisiknya perlahan. Terdengar keluhan nipis dari bibirnya. Dahinya kelihatan mula berkerut. Jari jemarinya memicit-micit kepalanya yang mulai pengeng. Semakin lama semakin berdenyut dan mencengkam. Di luar bangunan, titis-titis kasar air hujan mulai menitis dan menderu menjadi lebat. Angin berdesau kencang menerbangkan daun-daun pokok yang ditanam menghiasi bangunan fakulti. Sesekali, kelihatan kilat sabung menyabung dan guruh berdentuman membelah angkasa. Pengeng kepalanya mulai reda. Dengan longlai dia berjalan menuju semula ke arah kerusi setelah menutup tingkap kaca yang tadinya separuh terbuka. Dia terus menyandarkan tubuhnya pada kerusi. Pelbagai persoalan demi persoalan kembali menerjah ke dalam lubuk hatinya yang gulana. Biarpun selama ini hatinya sudah terkunci mati, namun entah kenapa kehadiran insan-insan yang tidak diundang ini bagaikan menggoncang kembali keputusan yang sudah dibuatnya dahulu. Sebagai gadis yang masih muda, terasa sukar baginya untuk menolak naluri kewanitaannya yang ingin mencintai dan dicintai oleh insan bernama lelaki. Namun batinnya bagaikan menjerit untuk tidak mengizinkan kehadiran mana-mana lelaki dari cuba menghampiri pintu hatinya yang sudah lama menyepi. Dia bagaikan berada di persimpangan yang berliku, antara melayan kehendak naluri atau melayani rintihan batin yang terseksa. Dia mengeluh lagi!
Hawa dingin air-condition yang terpasang di dalam bilik itu bagaikan membeku sekeping hati yang sudah mati. Dengan longlai, dia bangun dan mencapai buku dan nota-nota kuliah yang berserakkan di atas meja. Dia menyusun kembali di atas rak buku di sudut bilik. Dia melangkah semula ke arah meja dan melabuhkan punggungnya pada kerusi itu. Wajahnya yang layu itu dihadapkan ke arah komputer yang sedia terpasang. Terdengar lembut di cuping telinganya lagu I love you nyanyian Celine Dion dan bait-bait lagu itu yang mempunyai roh begitu menyentuh kalbu.
”Ahh! Tidak mungkin aku dilamar cinta! Bukankah cintaku begitu mulus pada seseorang?” hatinya terus bertingkah. Dengan perlahan tangannya mencapai potret yang sedia berada di sebelah kanan mejanya. Potret itu ditatapinya. Pandangan matanya mulai berkaca-kaca.
”Ya! Cintaku hanya untuk Zarul” bisik hatinya kembali. Masih terbayang di ruang matanya sekujur tubuh kaku tanpa kepala yang dikebumikan beberapa tahun yang lalu. Jasad itu kononnya jenazah tunangnya yang lemas di telan gelombang yang menggila. Biarpun puas dipujuk, namun hatinya tetap menolak jenazah itu bukanlah Zarul. Hatinya begitu luluh untuk menerima kenyataan tersebut. Entah berapa banyak mana air matanya yang tertumpah!
”Alangkah indahnya saat manis bersama Zarul. Biarpun dia pernah melukakan hatiku namun aku sudah memaafkannya...”bisiknya perlahan.
”Jika dapat, ingin aku putar kembali detik indah tersebut, namun apakan dayaku...” rintih hatinya.
Masih terbayang di ruang matanya, wajah lelaki kacak berusia di awal 30an yang tersenyum kepadanya.
"Terima kasih Zana kerana membalas cintaku ini. Youlah kekasih awal dan akhir. Youlah segalanya. Tiada insan lain selain you, oh my sweet heart. You terlalu special dalam hidupku ini” lembut bicaranya meluahkan isi hati yang menusuk kalbu. Fauzana teruja mendengar butir bicaranya yang romantik itu.
”Entahlah...Tertewas juga walaupun telah Zana cuba mempertahankan kota cinta ini daripada ditakluki insan bernama lelaki. Zana terkulai juga di persada cinta". Ujarnya perlahan. Matanya kelihatan berkaca-kaca dan setitis air mata jernih mengalir perlahan di pipinya. Fauzana tersenyum dalam keharuan yang mencengkam jiwa. Walaupun dikesat namun air matanya tertumpah lagi. Zarul mengesat lembut air mata gadis itu yang tertumpah.
”Kita akan bahagia my dear.. Kita akan bina mahligai cinta di langit ke tujuh. kita akan ukir nama kita di dada langit. Kita akan bersatu dalam ikatan cinta yang mulus. Percayalah sayangku..cintaku sedalam samudera. ” ujar Zarul sambil menatap wajah gadis itu yang ayu dengan penuh kasih sayang. Fauzana tersenyum. Matanya kelihatan berkaca-kaca.
”Zarul...” suaranya tersekat di kerongkong.
”Benarkah Zarul tidak akan mempermainkan cinta Zana? Benarkah apa yang Zarul ucapkan itu? Benarkah Zarul akan setia untuk selamanya?” Suara Fauzana kembali tersekat-sekat. Bola mata pemuda itu direnungnya lama. Ada kelembutan dalam pandangan matanya yang redup itu. Fauzana kelemasan dalam renungan matanya yang memukau.
”That true, Zana...”Gagah kedengaran suaranya.
”believe me please..” lembut dan meyakinkan. Jika Zana pernah dikecewakan cinta sebelum ini tidak semestinya kekecewaan itu akan berulang kembali. You must learn from the past to improve the future” Bicara Zarul kedengaran lembut. Tutur bicaranya umpama air terjun di Teluk Bahang yang sejuk dan jernih mengalir. Fauzana mengangguk dan tersenyum. Dia yakin pada ungkapan pemuda itu.
”Zarul…”Zana bersuara perlahan. Bayu pergunungan yang dingin lembut membelai wajah mereka. Mata mereka bertaut dan lama.
“Hmm…”Zarul bersuara. Pandangan matanya redup meraup lembut wajah gadis itu.
“Apakah jaminan Zarul tidak akan menduakan cinta Zana ini?” Soal Fauzana kembali. Wajah Zarul di renungnya lama mencari kepastian. Suasana hening seketika. Gadis itu sabar menanti jawapan dari bibir siswa berkumis subur yang nampak menggoda itu.
”I bersumpah sayang….I bersumpah dengan jiwa yang berada di badan ini...I tidak akan menduakan cinta kita....Cinta kita untuk selamanya....Percayalah sayangku” luhur dan syahdu tutur bicaranya. Bicara itu meresap jauh ke dalam jiwa siswi itu yang mulus. Siswi itu terpejam seketika. Tanpa disedarinya dia menyandarkan kepalanya lembut ke bahu siswa itu. Dia tewas dalam ungkapan cinta siswa itu.
”Benarkah begitu sayang?” Soal Zana kembali. Matanya redup dan kelihatan berkaca-kaca itu mencari kepastian. Lirikan matanya bagaikan meraup wajah siswa itu. Bola mata siswa itu yang redup ditenungnya lama dengan pandangan mata yang tidak berkedip.
”I bersumpah sayang!...Hanya you seorang yang bertahta dalam hati ini” Zarul menyusun bicara dengan lancarnya. Dia mengangkat tangannya separas bahu seakan bersumpah.
”Zana percaya kepada Zarul sepenuhnya....”ujar Zana perlahan. Dia tunduk dan mengesat air mata yang tertumpah itu. Belum pernah dia mengalami suasana begitu. Semasa belajar di kolej matrikulasi Melaka dahulu dia masih mentah. Walaupun ada yang mencuba untuk memiliki cintanya itu namun hatinya terkunci mati. Dia membulatkan tekad untuk mendapat keputusan cemerlang untuk diterima masuk penyambung pengajian di universiti ini. Dia merasa puas kerana berjaya juga menjadi pelajar di universiti yang bitara dalam kepimpinan pendidikan itu.
”Percayalah sayang....kita akan menjadi sepasang kekasih yang setia dari dunia hingga ke pintu Syurga!..” ujar Zarul tenang. Dia memandang wajah siswi itu yang tunduk mengesat lagi air matanya yang tertumpah.
“Pintu Syurga?..”Zana mengangkat kembali wajahnya dan pandangan mereka bersatu.
”That true!...Bukankah cinta kita cinta yang agung?...Bukankah kerjaya yang bakal kita bina sebagai pendidik adalah pekerjaan yang mulia di sisi agama?...Hanya orang ikhlas dalam amalannya sahaja layak memasuki mana-mana pintu Syurga di akhirat kelak dengan izin Allah” ujar Zarul bin Haji Zainuddin, siswa kacak berkumis subur itu.
”Ohh! Zana, I love you so much my dear” lembut ungkapan cinta daripada bibir siswa itu. Dia tenang menanti ungkapan cinta dari siswi berwajah jelita itu yang menguntum senyuman memandangnya.
Namun tiada siapa menduga, tragedi yang tragis telah memisahkan mereka berdua. Perpisahan itu adalah untuk selamanya! Hujan lebat yang menggila, ombak setinggi gunung menyebabkan bot yang sewa itu terbalik dan mereka terhumban ke dalam laut yang bergelora. Zarul terpisah dan akhirnya hilang terus dari pandangan mata.
”Mungkinkah Zarul ditelan gelombang yang mengganas?” soal hatinya yang membungkam. Dia bersyukur kerana sempat berpaut pada tong diesel dari bot yang karam. Gelombang terus mengganas, hujan terus menggila, angin berdesau kencang. Tangannya yang masih berpaut pada tong putih terasa ditarik seseorang.
”Mungkinkah Zarul yang menarik aku? Ahh! Aku tidak ingat apa-apa” bisik hatinya. Dia cuma tersedar bila berada di atas katil empuk di dalam bilik tidur tetamu dalam sebuah kapal dagang Jepun yang kebetulan lalu di perairan laut yang bergelora. Dia kemudian diserahkan kepada pihak Jabatan Maritem Malaysia yang kemudiannya mengejarkannya ke hospital.
”Ahh! Tidak mungkin!”
”Itu bukan jenazah Zarul!” jeritnya dengan suara tersekat di kerongkong. Sejak tragedi malang itu dia hilang kewarasan diri. Berbulan-bulan lamanya dia meracau dan menjerit memanggil Zarul, tunangannya yang paling dicintai. Lama juga dia dirawat di hospital besar Pulau Pinang akibat trauma tragedi malang yang menimpa.
Namun syukurlah, dia berjaya dipulihkan sepenuhnya. Sekumpulan doktor pakar psychiatric dari hospital Pulau Pinang menjalankan pelbagai usaha rawatan untuk memulihkan semula ingatannya. Setelah ingatannya kembali pulih, dia mula meratap akan kehilangan orang yang paling disayanginya. Puas Mama dan Abahnya memujuk namun bayangan Zarul berada di mana-mana. Dengan usaha pak imam dan ahli kariyah yang membaca surah Yasin tujuh malam berturut-turut memohon pertolongan Allah, semangatnya kembali pulih kembali. Dia sudah boleh menerima hakikat tunangannya sudah tiada lagi di sampingnya. Hanya potret Zarul yang menjadi penawar rindunya yang masih membara. Potret itu dikucupnya lama dengan linangan air mata. Dengan perlahan, dia meletakkan kembali potret itu di penjuru meja. Dia mencapai tisu dan mengesat air matanya yang tertumpah. Walaupun dia pernah berjanji untuk tidak mahu menangis lagi, namun apalah dayanya. Sebagai seorang perempuan yang masih muda, hatinya begitu mudah tersentuh bila wajah insan yang paling dicintainya itu muncul kembali menyapa memori. Walaupun dia sudah pasrah kepada kehendak takdir, namun jauh di sudut hatinya kerap berdoa agar diberi kekuatan oleh Ilahi untuk menempuhi hari-hari mendatang yang entah bagaimana.

No comments:

Post a Comment