Tuesday, May 26, 2009

CERPEN

MENANTI DETIK HUJAN TEDUH

Oleh: Ismail Man @ismailman@upsi.edu.my

Hujan mencurah dengan lebatnya. Angin berdesau kencang. Sesekali kilat sabung menyabung dan guruh berdentuman membelah angkasa Universiti Pendidikan Sultan Idris. Universiti keramat itu terletak di Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan.
”Universiti keramat? Bukankah terlalu agung gelaran itu?” soal seorang siswi itu kepada temannya.
”Memang keramat!...Ramai tokoh pejuang semangat kebangsaan lahir dari Sultan Idris Training Collage (SITC) yang dibangunkan pada tahun 1922. Sejak itu, institusi ini telah berkembang dan dinaikkan taraf menjadi sebuah universiti yang bitara dalam kepimpinan pendidikan di negara tercinta ini.” ujar temannya kembali.
”Alangkah besarnya pengorbanan guru-guru Melayu!” bisik siswi itu kembali dan ungkapan itu menggegarkan urat sarafnya. Jauh di sudut hatinya dia merasa bangga kerana dilahirkan sebagai bangsa Melayu yang bermaruah!
”Memang benar! Kita harus bersyukur kerana menjadi sebahagian daripada pelajar universiti ini. Universiti ini banyak berjasa kepada dunia pendidikan dan pembentukan negara bangsa” siswi itu berkata penuh bersemangat. Dia tersenyum puas. Kuliahnya di Dewan Kuliah H baru sahaja berakhir. Kini dia menanti detik untuk pulang ke kolej kediaman. Namun hujan di luar sana masih terus mencurah.
”Bagaimana aku hendak balik? Entah berapa lama lagi hujan ini akan teduh? Terlupa pula hendak bawa payung” rungut siswi itu perlahan. Namun rungutan itu dihanyutkan angin berdesau kencang yang menerobos ke dalam bangunan di mana ramai siswa dan siswi masih berteduh. Siswi itu berbaju kurung kekuningan dengan bunga-bunga halus berwarna merah. Bertubuh tinggi lampai, berkulit putih gebu dan kini dalam semester lima program pendidikan matematik dari Fakulti Sains dan Teknologi.
Dia ingin segera pulang ke kolej kediaman di kolej Za’ba yang terletak di Kampus Sultan Azlan Shah tidak jauh dari Banjaran Titiwangsa. Di sebelah kolej tersebut terletak pula kompleks kilang kereta Proton di kawasan perindustrian Proton City yang mengeluarkan kereta nasional yang megah menyusur di jalanraya.
“Alangkah berbangganya kita sebagai rakyat Malaysia kerana industeri automotif negara setanding dengan negara-negara maju yang mencatatkan pertumbuhan ekonomi yang cemerlang.” ujar Razali bin Ahmad Zabidi, siswa berkulit hitam manis, berkumis nipis pada suatu petang yang permai.
“Cemerlang? Apa kaitannya dengan kita?” siswi itu bertanya kembali. Wajah siswa itu dipandangnya.
”Tentulah! Bukankah kita bakal graduan cemerlang dari universiti keramat ini” siswa itu melirik wajah siswi itu dengan pandangan yang redup.
”Apakah indikator kecemerlangan?” siswi itu bertanya lagi. Wajah siswa itu dipandangnya secara menyeluruh.
”Cemerlang dalam akademik, penyelidikan, inovasi dan pembangunan sahsiah diri” siswa berkata penuh semangat. Dia merasa kagum melihat gambar Cik Norasikin binti Fabil pensyarah dari Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi terpamer gambarnya di foyer Canselori setelah memenangi pingat emas dalam Information Visualization: An Innovation In The Visualizing The Sanad Of Hadith dalam Malaysia Technology Expo 2009.
Sebagai pemimpin pelajar dalam Majlis Perwakilan Pelajar dan pernah terlibat memimpin pelajar di peringkat kolej kediaman, pelbagai program pembangunan sahsiah pelajar pernah dirangka dan dimajukan untuk kelulusan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni. Mengingatkan itu dia tersenyum puas. Bayu dingin dari kemuncak Banjaran Titiwangsa berhembus lembut membelai wajah mereka yang sedang berjalan bergandingan di tepi tasek Proton di suatu petang yang cerah.
”Sue”
”Hmm..”
”Boleh I tanya you sesuatu?” siswa itu melirik wajah siswi itu yang nampak ayu. Siswi itu menoleh memandangnya.
”Boleh, apa dia?” soal siswi itu kembali. Mereka terus mengatur langkah di siar kaki di tepi tasek Proton yang indah pemandangannya itu. Sesekali siswa itu meraup rambutnya yang lurus dan terpamer senyuman di bibirnya.
”Did you have a someone special?” lembut soalan siswa itu. Dia tersenyum dan melirik wajah siswi itu, Suhaila Diana binti Ahmad Mokhtar. Pandangan mereka bertaut seketika. Lama siswa itu menunggu jawapan dari mulut siswi itu, namun siswi itu terus membisu.
Dentuman guruh di angkasa memutuskan kenangan Suhaila. Dia memalingkan badannya ke kanan dan terpandanglah poster di papan kenyataan di luar dewan kuliah berhubung minggu suaikenal awal semester lalu yang masih terpampang di situ. Suhaila tersenyum. Ingatannya mengimbau kembali kenangan lalu ketika mendaftarkan diri di universiti ini lima semester yang lalu.
Seakan ternampak di ruangan matanya bagaimana Encik Husni Hashim, Penolong Pendaftar Kanan dari Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni mengendalikan sesi taklimat dengan bantuan barisan kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan Sahabat Mahasiswa Universiti (SMU).
”Masih terngiang-ngiang lagi ditelingaku suara siswa dan siswi baru yang berpakaian seragam berwarna merah hati itu bergemuruh menyanyikan lagu Ibu Kandung Suluh Budiman. Lagu itu memang hebat, bisik hatinya kembali. Benarlah kata kawan-kawannya lagu patriotik universiti ini mampu menerjah ke dalam jiwa, membakar semangat waja bakal pendidik dengan semangat kegemilangan UPSI sebagai sebuah Universiti yang Bitara dalam pendidikan.
“Bitara?...apa ke benda tu?” bisik seorang siswa kepada teman di sebelahnya. Temannya hanya menggelengkan kepalanya. Siswa itu berbisik pula pada rakan siswa lain di sebelah kirinya. Teman itu turut menggelengkan kepalanya.
“Entahlah akupun tidak tahu...”jawab siswa itu kembali. Dia memandang wajah sahabat yang baru dikenalinya itu dengan seribu persoalan.
“Bitara itu bermaksud tiada taranya atau tiada tandingannya. Universiti ini bitara dalam kepimpinan pendidikan. Hanya Universiti ini sahaja yang memfokuskan pelajaran dan pembelajaran kepada bidang pendidikan! Universiti lain tidak begitu” suara Encik Husni Hashim dari atas pentas SITC. Seakan dia mendengar apa yang dibisikkan oleh siswa-siswa tersebut. Siswa yang berbisik tadi kelihatan tercengang kehairanan. Begitu juga rakan di sebelahnya. Mereka berpandangan sesama sendiri.
“Agaknya Encik Husni ini ini bomoh tersohor kot? ” bisik siswa itu kembali. Encik Husni Hashim, pegawai Jabatan Hal Ehwal Pelajar yang berpengalaman. Apa yang tersirat dalam minda kita dapat dibacanya. Siswa itu tersenyum melirik wajah temannya itu yang bercakap dalam loghat Kelantan
”Cepatnya masa berlalu, kini Suhaila hampir ke penghujung pengajian di Universiti ini. Hanya tinggal dua semester lagi aku di sini, bisik hatinya yang terapung bangga. Impiannya ialah untuk menjadi pendidik, kerjaya yang menjadi cita-citanya sejak dahulu. Malah dia berazam untuk tidak akan hampakan harapan UPSI demi negara tercinta.
“Setiap graduan dari UPSI perlu memahami Falsafah Pendidikan Negara sebelum mula melangkah ke alam pekerjaan” ujar Suhaila memberikan pendapatnya. Zuraini binti Haji Wanda, teman serumahnya tersenyum melirik ke wajahnya.
“Mudah sajalah Falsafah Pendidikan Negara” ujar Zuraini penuh yakin. Loghat Peraknya kedengaran masih pekat.
”Cubalah awak sebutkan” ujar Suhaila dan tersenyum melirik wajah Zuraini yang nampak berisi badannya itu. Rambut Zuraini ikal mayang lepas bebas di paras bahu.
“Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.” Zuraini berhujah dalam bahasa baku yang agak panjang lebar. Terpamer kepuasan di wajahnya.
“Fuyoo! Hebatlah awak, Zu!…Tidak sangka awak dapat menjawabnya. Awak hafal ke?” soal Suhaila dan ketawa.
Zuraini kembang kempis lubang hidungnya menerima pujian sebegitu. Dia menarik nafas dan tersengeh.
”Alamak terlupa pulalah!” Zuraini menggaru-garukan kepalanya. Matanya terkebil-kebil memandang siling apartment kediaman di kolej Za’ba.
“Lecehlah kau ini Zu!...Pantang dipuji sedikit, mulalah lupakan diri!” Suhaila berkata sinis. Zuraini terus menggaru-garukan kepalanya.
“Apa lagi sambungannya haa?..Aku betul-betul pelupa ni!” Zuraini terus menggaru-garukan kepalanya. Suhaila menggelengkan kepala melihat keletah sahabatnya itu.
“Ala Zu...Senang ajelah!...Falsafah ini adalah usaha bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia dan bertanggungjawab. Lebih penting lagi berkeupayaan untuk mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara”. Balas Suhaila dengan lancar.
“Haa…yang itulah yang aku nak sebut tadi…”
Lamunan Suhaila terhenti dipancung suara Zuraini yang baru habis kuliah dan kini sudah berada di sisinya. Hujan masih menderu di luar sana. Angin berdesau kencang.
“Bila hendak berhenti hujan ni haa? Aku sudah kebulur benar ni. Nanti kalau aku mampus kat sini, bagaimana?” becok mulut Zuraini. Suhaila menarik nafas seketika dan berpaling melirik wajah sahabatnya itu.
”Sesekali bagus juga hujan lebat begini” Suhaila bersuara lembut.
”Mengapa pula awak kata begitu?”
”Kalau hujan turun lebat begini dapat juga kita kurangkan makan” Suhaila tersenyum melirik wajah Zuraini yang berbadan agak berisi itu.
”Maksud kau diet ke? Aku sudah cuba amalkannya tetapi tidak berjaya?” Zuraini mengeluh. Ada nada kekesalan dalam nada suaranya kerana masih gagal menurunkan berat badannya itu. Apa yang dia risau ialah berat badannya semakin bertambah seperti tayar dipam angin.
”Boleh berjaya asalkan ada kesungguhan” ujar Suhaila dalam nada memujuk. Zuraini melirik wajah sahabatnya itu dan kemudian melontar kembali pandangannya ke luar jendela. Hujan masih menggila dan belum ada tanda akan teduhnya.
”Yalah, badan awak sedia langsing bolehlah cakap macam itu...tetapi aku ini? Sudah puas aku mencuba menahan, cuma sedikit bersisi aje” Suhaila cuba memujuk sahabatnya itu agar tidak terlalu menyalahkan diri sendiri.
”Sedikit berisi itulah yang aku bimbang ini. Ada ke cara lain untuk aku kelihatan langsing seperti awak?” Zuraini merengek manja. Suhaila ketawa memandang Zuraini.
”Apanya yang ketawa itu?” soal Zuraini kembali. Dia teringin benar untuk kelihatan langsing seperti sahabatnya, Suhaila. Personaliti Suhaila yang anggun ditambah pula wajahnya yang ayu memikat ramai siswa yang memandang wajahnya.
”Berjoginglah setiap hari, rencanakan kalori pemakanan, amalkan diet dengan sempurna, libatkan diri dalam olahraga di peringkat kolej, menahan godaan makan, elakkan makanan ringan yang diragui kandungannya, lebihkan makan buah-buahan dan sayuran dan jangan lupa banyakkan minum air suam” ujar Suhaila seperti pakar pemakanan dan kecantikan. Zuraini melopong seketika. Timbul rasa kagum dalam hatinya mendengar kata-kata sahabatnya itu.
”Patutlah personaliti Suhaila kelihatan anggun sekali” hatinya berdetik. Zuraini akui ada kebenaran pesanan Dato’ Naib Canselor UPSI yang mengatakan untuk menjadi guru cemerlang, penampilan diri bakal pendidik dari UPSI perlu dibentuk agar selari dengan kemerlangan akademik yang diperolehi. Nama baik UPSI perlu dijaga agar imej universiti ini terus dijulang.
” Hujan sudah teduh, marilah kita balik, nanti ada yang kebulur kalau lama di sini” Suhaila menggiat Zuraini.
”Kau sindir aku ye? Tapi tak mengapalah. Banyak juga pelajaran aku dapat dari pensyarah muda ini sementara menanti detik hujan teduh” ujar Zuraini menggiat Suhaila. Ketawa mereka berbaur bersama. Dari jauh kelihatan Razali, siswa berkulit hitam manis itu melambaikan tangannya ke arah mereka berdua. Mereka mula melangkah meninggalkan perkarangan dewan kuliah bersama siswa dan siswi yang lain. Di ufuk barat cahaya matahari mulai menerangi semula kampus Sultan Abdul Jalil Shah, Universiti Pendidikan Sultan Idris yang tersohor namanya sejak berzaman.

Terbit dalam Warta Kampus
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Mei 2009

No comments:

Post a Comment