Tuesday, May 26, 2009

RENCANA DALAM AKHBAR KOSMO

(Disiarkan dalam akhbar KOSMO pada 19 Mei 2009)

SAMBUTAN HARI GURU DI UPSI

Oleh: Ismail Man

TANJONG MALIM – Hari Guru peringkat kebangsaan disambut lagi secara serentak tahun ini pada 16 Mei 2009 .
Guru Pembina Negara Bangsa adalah tema sambutan hari guru yang bertepatan dengan peranan UPSI sebagai sebuah universiti yang bitara dalam kepimpinan pendidikan yang berasaskan kegemilangan sejarah. UPSI terus unggul dalam melahirkan guru-guru cemerlang sejak ditubuhkan pada 2 Mei 1997.

Menyebut tentang sumbangan guru, tidak dinafikan sejarah perguruan negara tercatat berasaskan kegemilangan zaman Sultan Idris Training College (SITC) yang ditubuhkan pada 29 November 1922, kini tapak bersejarahnya menjadi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) . UPSI ditubuhkan pada tahun 1997 apabila dinaiktaraf daripada Institut Perguruan Sultan Idris (IPSI) yang diwarisi dari Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI).
Antara tokoh guru terkenal yang pernah dilahirkan antara zaman SITC-UPSI termasuklah Ibrahim Yaacob, Tan Sri Zainal Abidin Ahmad yang dikenali sebagai Pendita Za’ba, Darmawijaya, Shahnon Ahmad, Aminurrashid, Tan Sri Awang Had Salleh, Tun Abdul Ghafar Baba ( Mantan Timbalan Perdana Menteri) , dan Tun Abdul Rahman Abbas (Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang). Objektif penubuhan SITC adalah untuk melatih guru-guru Melayu. Golongan pendidik ini telah berjasa dalam menyuntik semangat nasionalisme kepada rakyat ketika itu sehingga negara ini mencapai kemerdekaan dari tangan penjajah pada 31 Ogos 1957.

Berasaskan kepada niche dalam bidang pendidikan, UPSI telah berjaya penawaran guru-guru yang terlatih untuk keperluan negara. Sehingga Istiadat Konvokesyen Kesepuluh UPSI pada Mac 2009, para pelajar berdaftar di universiti ini adalah seramai 14, 339 orang berbanding 338 orang pada awal penubuhannya pada 1997 dan guru-guru lepasan UPSI berkhidmat di seluruh negara untuk mendidik anak bangsa. .

Bagi membantu Kementerian Pelajaran Malaysia dalam melahirkan tenaga guru , UPSI menggerakkan lapan fakulti iaitu Fakulti Sains dan Teknologi, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia, Fakulti Seni dan Muzik, Fakulti Bahasa, Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Fakulti Perniagaan dan Ekonomi, Fakulti Sains Sukan dan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan yang menawarkan program ijazah pertama, ijazah sarjana dan ijazah Doktor Falsafah dalam bidang pendidikan.

Naib Canselor UPSI Profesor Dato’ Dr Aminah Ayob berkata sambutan Hari Guru amat bermakna kepada semua guru sama ada yang UPSI juga akan menyambut hari guru serentak dengan sambutan hari guru di peringkat kebangsaan pada 16 Mei 2009. Sehubungan itu, para pelajar UPSI adalah diseru agar mengenang jasa guru-guru dan menghargai pengorbanan ibu bapa yang telah mengasuh mereka selama ini.

” Para pelajar juga perlu menghargai usaha Kementerian Pelajaran Malaysia yang akan mengadakan pelbagai acara bagi meraikan hari guru di peringkat kebangsaan di Kuala Terengganu pada 16 Mei 2009, ” katanya.

Hari Guru, katanya, disambut sebagai mengenang segala pengorbanan dan titisan keringat guru di seluruh negara. Sebagai Naib Canselor di sebuah universiti yang melahirkan graduan pendidikan yang berbakti di serata pelusuk tanah air, Dr Aminah berterima kasih kepada semua guru yang memilih kerjaya mulia ini.

“ Guru tidak pernah sunyi menghidupkan ilmu bukan sahaja demi survival dirinya, tetapi memikirkan nasib generasi hari ini yang bakal memimpin pada hari esok, “ katanya.

Justeru, katanya, guru akan selalu prihatin terhadap masa depan anak didiknya. Kejayaan kita hari ini menjadi insan yang berjasa kepada masyarakat dan negara, adalah kebahagiaan di hati seorang guru yang menjadi ukiran sejarah hidupnya. Ketika kita berdiri di anjung kejayaan hidup ini, sesungguhnya budi guru menjadi bunga-bunga yang menghiasi halaman.
“ Bakti guru ibarat embun memberi dingin kepada wajah anak-anak bangsa yang menadah ilmunya dicurahkan, “ katanya.

Rosnani Sarewan, guru lepasan UPSI tahun 2007 yang sekarang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Pekula Jaya, Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah ketika dihubungi menyatakan tugas seorang guru amat mencabar dalam mendidik anak bangsa. Beliau amat bersetuju dengan tema hari tahun ini iaitu Guru Pembina Negara Bangsa.

”Saya mengucapkan terima kasih kepada Naib Canselor dan seluruh pensyarah UPSI khususnya dari Fakulti Sains dan Teknologi yang telah banyak memberi tunjuk ajar sehingga saya berjaya memperolehi Ijazah Sarjana muda Pendidikan Matematik Kelas Dua Atas dengan kepujian dari universiti tersebut, ” katanya.

Tanpa bimbingan mereka, katanya, sudah tentu sukar menguasai kerjaya mulia berkenaan dan berterima kasih kepada Kementerian Pelajaran Malaysia yang menempatkan beliau di sekolah sekarang . Rosnani berazam untuk memberi perkhidmatan yang terbaik demi kemajuan negara bangsa,” katanya.

Rodziah Anuar, juga guru lepasan UPSI tahun 2005 yang sekarang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Hajah Kalsom, Kuantan Pahang ketika dihubungi berkata tugas guru pada masa kini begitu mencabar. Oleh itu pemilihan tema hari guru tahun ini, Guru Pembina Negara Bangsa amat kena pada masanya.

”Saya juga mengucapkan Selamat Hari Guru kepada seluruh golongan pendidik di dalam negara dan tidak lupa kepada Naib Canselor dan seluruh pensyarah UPSI khususnya dari Fakulti Sains dan Teknologi yang telah banyak memberi tunjuk ajar sehingga saya berjaya memperolehi Ijazah Sarjana muda Pendidikan Sains (Fizik) dengan kepujian dari UPSI. Saya juga masih menyambung pengajian di peringkat sarjana Sains (Fizik) secara hujung minggu di UPSI,” katanya.

Beliau yang bercita-cita menyambung pengajian hingga ke peringkat Doktor Falsafah dalam bidang fizik dan menjadi pensyarah universiti satu hari nanti merakamkan penghargaan kepada engurusan Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Hajah Kalsom, Kuantan Pahang kerana membimbingnya dalam tugasan harian .

” Saya berazam untuk memberi perkhidmatan yang terbaik demi membina negara bangsa, ” katanya.

Cikgu Ismail Abdul Rahman dari Institut Perguruan Malaysia Kampus Tuanku Bainun Pulau Pinang yang juga pelajar Program Ijazah Doktor Falsafah dari Fakulti Bahasa UPSI yang baru sahaja ’Viva’ bagi menamatkan pengajiannya di UPSI pada April 2009 yang lalu untuk dianugerahkan Ijazah Ph.D pada bulan Ogos 2009 nanti

”Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Guru tahun 2009 kepada seluruh pensyarah UPSI. Tidak lupa juga ucapan ini kepada seluruh golongan pendidik di dalam negara, ” katanya.

Menurut beliau lagi, ucapan penghargaan juga patut diberi kepada pesara-pesara guru yang telah banyak berjasa dalam mendidik anak bangsa. Sehubungan itu pemilihan tema, Guru Pembina Negara Bangsa adalah bertepatan sekali dalam memperkasakan profesion perguruan dengan suasana pengajaran dan pembelajaran di sekolah yang kian mencabar pada masa kini.

Begitu juga di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang menyambut Hari Guru saban tahun kerana universiti ini saban tahun melahirkan graduan yang bakal menjadi pendidik.

Tahun ini UPSI menyambut dan Bahagian Hubungan Korporat dan Antarabangsa (BHKA) bertanggungjawab merancang dan merealisasikan beberapa program bermakna. Antaranya Peraduan Mengarang Esei, Sajak dan Pantun yang berkaitan dengan tema hari guru tahun 2009 iaitu Guru Pembina Negara Bangsa dan kemuncak sambutan pada 18 Julai 2009 nanti. Kemuncak sambutan hari guru di peringkat universiti adalah perhimpunan hari guru yang melibatkan para pelajar dan kakitangan UPSI serta penyampaian hadiah kepada para pemenang peraduan tersebut yang dijadualkan pada 18 Julai 2009.

Maklumat lanjut peraduan boleh menghubungi http://www.upsi.edu.my/

No comments:

Post a Comment